آذربایجانایران

مرگ کم‌سابقه ماهیان در تالاب انزلی؛ محیط زیست: کاهش عمق آب و گرمای هوا دلیل آن است

به دنبال انتشار تصاویر و گزارش‌هایی درباره تلف شدن شمار زیادی از ماهیان و جانوران آبزی در تالاب آبزی، مقام‌های محلی ضمن تایید این گزارش‌ها گفتند دلیل این موضوع کاهش عمق آب تالاب و همچنین گرمای هوا در روزهای اخیر است.

حسن جعفری، سرپرست اداره محیط زیست انزلی، روز دوشنبه با بیان اینکه «در منطقه غرب تالاب انزلی با مرگ تعداد زیادی ماهی روبه‌رو شدیم»، گفت: گرمای بیش از حد هوا، کم‌عمق شدن آب و در نتیجه کمبود اکسیژن علت اصلی این معضل است.

حدیث کلانتری، سرپرست اداره نظارت و پایش تالاب انزلی، نیز با اشاره به اینکه از مکان تلف شدن ماهی‌ها در غرب تالاب نمونه‌برداری شد گفت: بنابر نتایج قبلی، کاهش عمق تالاب باعث رشد بی‌رویه گیاهان آبزی و در پی آن، کاهش اکسیژن آب تالاب شده است.

به گفته او، «گرمای هوا در روزهای اخیر بر شدت این معضل افزوده و باعث افت شدید اکسیژن محلول در ساعات اولیه صبح و مرگ‌ومیر کم‌سابقه در ماهیان منطقه شده است.»

در روزهای اخیر رسانه‌های محلی از جمله کانال تلگرامی به نام «انزلی شهر عشقه» ویدیوهای متعددی از شمار زیادی ماهی تلف شده بر روی سطح تالاب و در کناره‌های آن منتشر کردند و مواردی از قبیل کاهش شدید عمق آب به دلیل عدم تامین حق‌آبه و بارگذاری‌های بالادستی، و همچنین عدم لایروبی و آلودگی شدید تالاب پرداختند.

پس از سال‌ها هشدار فعالان زیست محیطی درباره بارگذاری‌های بالادست، استفاده مفرط از پمپ‌ها، سرریز شدن فاضلاب شهری، و ایجاد موج‌شکن‌ها، آنها از سال گذشته بدین سو گفته‌اند این تالاب تا خشک شدن فاصله چندانی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا