جهان

وزیر خارجه اسرائیل «در ۱۷ کیلومتری مرز ایران» سفارت کشورش در ترکمنستان را افتتاح کرد

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل روز پنجشنبه سفارت دائمی این کشور را در ترکمنستان افتتاح کرد.

الی کوهن، روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: «آمدم تا سفارت اسرائیل را در ۱۷ کیلومتری مرز با ایران افتتاح کنم و جلساتی با رئیس‌جمهوری و دیگر مقامات ترکمنستان برگزار کنم.»

رشید مردوف، همتای ترکمن او، خطاب به خبرنگاران اسرائیلی که کوهن را همراهی می کردند، افتتاح سفارت اسرائیل در کشورش را «نمونه بسیار درخشان دوستی ما» توصیف کرد.

کوهن که همچنین با سردار بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان ملاقات کرد، سفرش به عشق‌آباد را «تاریخی» خواند و گفت که روابط اسرائیل با «ابرقدرت انرژی» آسیای مرکزی از اهمیت راهبردی برخوردار است.

کوهن در ویدئویی که از سوی وزارت خارجه اسرائیل منتشر شده است، گفت: «ما قصد داریم روابط اقتصادی خود با ترکمنستان را در حوزه‌های کشاورزی، آب، فناوری و دفاع مرزی گسترش دهیم. بدون شک هر دو کشور از همکاری نزدیکتر سود خواهند برد.»

اگرچه دو کشور ۳۰ سال پیش روابط دیپلماتیک برقرار کردند، اما تنها یک دفتر موقت اسرائیل در عشق‌آباد فعالیت داشت و ترکمنستان عمدتا مسلمان هنوز سفارتی در اسرائیل ندارد.

ترکمنستان، کشور شش میلیونی بیابانی غنی از گاز، سیاست بی طرفی رسمی دارد و از عضویت در هر بلوک سیاسی یا نظامی اجتناب می‌کند. شریک اصلی اقتصادی آن چین است که عمده صادرات گاز ترکمنستان را خریداری می‌کند.

تجارت ترکمنستان با ایران نسبتاً کم است و دو کشور در مورد ذخایر بالقوه بزرگ هیدروکربن در دریای خزر اختلاف داشتند.

اگرچه هر پنج کشور ساحلی دریای خزر در سال ۲۰۱۸ کنوانسیونی را برای حل‌و‌فصل چنین اختلافاتی امضا کردند، اما تهران هنوز این سند را که همچنین طرح عشق‌آباد برای ساخت خط لوله از طریق دریا برای انتقال گاز به اروپا را متوقف می‌کند، تصویب نکرده است.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا