آذربایجان

ادامه روند آلودگی هوای تبریز

هم‌اکنون، هوای تبریز در وضعیت ناسالم و آلوده برای گروه‌های حساس قرار دارد

مرکز پایش کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان ‌شرقی (آزربایجان) اعلام کرد: «میانگین 24 ساعت گذشته شاخص آلودگی هوای تبریز براساس ذرات 2.5 میکرون برابر 102 و ناسالم برای گروه‌های حساس است.»

بر اساس اعلام روز یکشنبه این مرکز، در وضعیتی که هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است، به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان توصیه می‌شود، از فعالیت طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.

شاخص آلودگی از صفر تا 50 هوای پاک، از 50 تا 100 سالم، از 100 تا 150 هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است و از 150 تا 200 نیز بیانگر ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌ها است و شاخص آلودگی بیش از 200 نیز وضعیت بحرانی آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

شاخص آلودگی در ایستگاه هتل مرمر 111 و ناسالم، باغشمال 119 ناسالم، میدان نماز 128 و ناسالم، میدان آزربایجان 123 و ناسالم، آبرسان نیز 97 گزارش می شود.

کلان‌شهر تبریز سال‌هاست در کنار مشکلات مختلف، با معضلی به نام آلودگی هوا درگیر است. معضلی که پیامدهای گوناگون آن اثرات منفی مختلفی را به دنبال داشته و نه تنها گریبان مردم این شهر را گرفته بلکه آسیب‌های جدی به بخش‌های مختلف این زیست‌بوم از جمله محیط‌زیست، میراث‌فرهنگی و‌غیره وارد آورده است.

مازوت سوزی در نیروگاه فرسوده حرارتی تبریز از عوامل اصلی آلودگی هوای تبریز است. قطع مکرر سهمیه گاز این نیروگاه و مازوت سوزی در این نیروگاه طی ماههای گذشته اعتراضات زیادی را برانگیخته است.

حکومت ایران از میان دهها نیروگاه موجود در ایران، تنها سهمیه گاز نیروگاه های تبریز و سهند را قطع کرد و در نتیجه مازوت سوزی در نیروگاههای آزربایجان، صدمات جبران ناپذیری به سلامت شهروندان آزربایجانی و محیط زیست آزربایجان وارد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا