ایران

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران: حکومت بر تحقیر کردن زنان تمرکز کرده

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌ای صدور «احکام تحقیرآمیز و نامتناسب» علیه زنان را هم‌زمان با «تلاش آشکار جمهوری اسلامی برای حفظ چهره در سطح بین‌المللی» محکوم کرد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صدور احکام تحقیرآمیز علیه زنان را «روندی که به نظر می رسد سیستماتیک باشد»، توصیف کرد و نوشت: «به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی با تکیه بر قوانین حجاب اجباری، بر روی تحقیر کردن زنان تمرکز کرده است و احتمالا امیدوار است که با اعمال فشار از طریق تحقیر کردن به جای حبس کردن در کنار پیش‌برد مطالبات خود، پیامدهای سیاسی این کار را در جامعه بین‌الملل به حداقل برساند.»

در این بیانیه به برخی از این احکام از جمله انجام خدمات نظافتی رایگان، شستن اجساد، و حضور در جلسه‌های روانشناسی اشاره شده و آمده: «انفعال یک گزینه نیست. زنان ایرانی بی تفاوت نخواهند ماند».

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همچنین به سخنان محمدسعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، درباره استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس برای برخورد با «پوشش نامتعارف» اشاره کرد و نوشت: «زمان انتشار این خبر به دلیل هم‌زمانی نزدیک با سالگرد دستگیری و جان باختن مهسا (ژینا) امینی قابل توجه است.»

با وجود افزایش فشارها، فعالان مدنی مخالف حجاب اجباری به مبارزه خود در ابعاد مختلف ادامه می‌دهند و نهادهای مدنی هم به دنبال کمک به جهانی‌تر کردن صدای آنان هستند.

هرچه مخالفت‌ها در برابر حجاب اجباری بیشتر شده و کارزارهای مردمی پرشمارتری علیه آن شکل می‌گیرد، فشار اجتماعی بر شهروندان هم دامنه بزرگ‌تری پیدا می‌کند.

در بیانیه مجموعه فعالان حقوق بشر به نقل از یک زن ایرانی آمده: «ما مجبوریم وارد مبارزه‌ای شویم که بر دوش ما گذاشته شده است، اما ما به عنوان زنان ایرانی نشان داده‌ایم تا زمانی که به حقوق خود نرسیده‌ایم از هیچ مبارزه‌ای نمی‌ترسیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا