خاورمیانه

اردوغان: انتظار داریم مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا آغاز شود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار با مارک روته، نخست وزیر هلند که به منظور انجام برخی دیدارهای رسمی به آنکارا سفر کرده است؛ نشست مشترک خبری ترتیب داد.

وی ضمن ابراز خرسندی از میزبانی از روته و هیئت همراهش در آنکارا، انتصاب وی به سمت نخست وزیری را برای چهارمین دوره تبریک گفت.

اردوغان محور این دیدار را بررسی همه جانبه روابط دو کشور و تبادل نظر پیرامون مسائل جهانی و رابطه ترکیه با اتحادیه اروپا اعلام کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین افزود: چشم‌انداز حجم تجارت با هلند در وهله اول 15 میلیارد دلار و سپس 20 میلیارد دلار تعیین شد.

وی با اشاره به اینکه در مورد تحولات اوکراین به تفصیل گفتگو صورت گرفت، افزود: همانطور که استحضار دارید، اجلاس فوق العاده سران ناتو روز پنجشنبه در بروکسل برگزار می‌شود. ترکیه از ابتدای بحران اوکراین موضع روشنی اتخاذ کرده است. در هر مناسبتی طرفین را به عقل سلیم و مذاکره فراخوانده و بر لزوم کاهش تنش و باز کردن فضا برای دیپلماسی تاکید کردیم. متاسفانه، فاجعه انسانی در اوکراین همچنان رو به تشدید است.

اردوغان همچنین گفت: هزاران غیرنظامی جان خود را از دست دادند، بیش از 3 میلیون نفر از کشور خود گریخته و به کشورهای همسایه پناه بردند. تلاش فشرده دیپلماتیک‌مان برای پایان دادن هر چه زودتر به این روند ادامه دارد. به تماس‌های خود با آقایان زلنسکی و پوتین ادامه می‌دهم. وزیر خارجه کشورمان نیز هفته گذشته با همتایان خود در مسکو و لویو ملاقات کرد.

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر برای حمایت از راه‌های دستیابی به آتش بس و صلح پایدار اعلام آمادگی کرد.

وی متذکر شد:‌ از اتحادیه اروپا انتظار داریم که فصل مذاکرات عضویت ترکیه را گشوده و مذاکرات اتحادیه گمرکی را به سرعت و بدون تسلیم شدن در برابر حساب‌های باطل از سر بگیرد.

اردوغان اضافه گرد: اگر عضو ناتو هستیم، اگر در ناتو با هم هستیم، باید همبستگی خود را به طور کامل نشان دهیم. کشورهای عضو ناتو، باید با یکدیگر به‌ویژه در حوزه صنایع دفاعی، همبستگی داشته باشند.

وی در رابطه با روانه شدن مین‌ها از اودسا نیز متذکر شد: وزارت دفاع کشور کلیه تدابیر لازم را اتخاذ کرده و خواهد کرد، جای نگرانی نیست.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا