اجتماعیایرانجهانسیاست

بازتاب حمایت مردم آذربایجان از اعتراضات مردم احواز در رسانه‌های ترکیه

در پی برگزاری اعتراضات خیابانی در شهر تبریز برای حمایت از مردم احواز، جایی که منابع آبی آن تاراج شده، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مطرح ترکیه به بازتاب این خبر پرداختند.

رسانه‌های ترکیه نوشتند، طبق اطلاعات به دست آمده از منابع محلی، گروه بزرگی که در بازار تبریز جمع شده بودند با سر دادن شعارهایی از مردم الاحواز حمایت کردند.

معترضین در اعتراض به وضعیت خطه احواز شعارهای همبستگی با مردم منطقه سر دادند، از جمله “آذربایجان بیدار است، حامی خوزستان است”.

رسانه‌هایی همچون خبرگزاری آناتولی (بخش فارسی و ترکی)، اوگون، خبرلر، دیلی‌موشن، بریکینگ‌نیوز، گازه‌ته دمکرات و..، با استناد به تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، نوشتند که تظاهرکنندگان آذربایجانی شعارهای ضد رژیم سر دادند و نیروهای امنیتی با خشونت برخی از آنها را بازداشت کردند.

این گزارش‌ها همچنین می‌افزایند، اینترنت در این شهر نیز دچار اختلال شده است.

فعالان تورک آذربایجانی در ایران با انتشار فراخوانی خواستار تظاهرات حمایت از مردم عرب احواز در برخی از شهرها، به ویژه تبریز بودند.

به دنبال این فراخوان، برخی از فعالان بازداشت شدند. به گزارش ای‌ان‌تی، طی روزهای‌ گذشته و دیروز تعدادی زیادی از فعالین‌ آذربایجانی بازداشت شده است که تاکنون اسامی برخی از آنها از جمله: اولدوز قاسمی، سیامک کوشی، شروز برزگر، اکبر قلیزاده، اشکان سعادت‌مهر، داوود رحیمی، صمد‌ لادوندی‌، شاهین برزگر، امیر ستاری، وحید ابهری، مجتبی عبدلی‌ مشخص شده و دهها‌ فعال آذربایجانی‌ توسط مامورین‌ امنیتی‌ بازداشت‌ و احضار شده اند که اسامی دقیق آنها تاکنون مشخص نشده است.

مردم اقلیم احواز، در واکنش به قطع آب در استان عرب نشین خوزستان در جنوب غربی ایران، از ۱۵ ژوئیه هر شب به خیابان ها ریخته و تظاهرات اعتراضی را ترتیب می دهند.

مقامات ایرانی اعلام کردند که در این تظاهرات تاکنون ۵ معترض و یک پلیس جان خود را از دست داده اند.

عفو بین الملل ولی اعلام کرد که نیروهای امنیتی حداقل ۸ معترض را با گلوله جنگی کشته اند.

طبق اعلام فعالین حقوق بشری عرب احوازی تا کنون دست‌کم ۱۰ تن کشته شده و ۳۵۰ تن از معترضین عرب بازداشت شده‌اند که از بین آنها نزدیک به ۱۰۰ تن احراز هویت شده‌اند.

همچنین فعالین حقوق بشری احوازی می‌گویند، صدها تن از معترضین عرب که با گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای امنیتی ایران زخمی شده‌اند، به دلیل ترس از بازداشت شدن به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند و این باعث نگرانی‌ها از افزایش جان باختگان می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا