آذربایجاناجتماعیایرانجهانسیاست

بازتاب حمایت مردم آذربایجان از اعتراضات مردم احواز در رسانه‌های جمهوری آذربایجان

در پی برگزاری اعتراضات خیابانی در شهر تبریز برای حمایت از مردم احواز، جایی که منابع آبی آن تاراج شده، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مطرح جمهوری آذربایجان به بازتاب این خبر پرداختند.

رسانه معتبر ویرتوال آذ، در گزارشی با استناد به گزارشات تصویری گروه خبری ای‌ان‌تی نوشت، اعتراضات به دلیل کمبود آب و سایر مشکلات اجتماعی در خطه احواز به شهر تبریز در آذربایجان جنوبی گسترش یافت.

رسانه‌های معتبر دیگری از جمله ینی مساوات، پولیتیکو آذ، پیا آذ، رداکتور آذ، نیوز ملی آذ و..، نیز نوشتند آذربایجانی هایی که روز شنبه ۲ مرداد به خیابان های تبریز آمدند، از اعتراضات مردم خوزستان حمایت كرده و استفاده از سلاح توسط نیروهای امنیتی علیه معترضان را محكوم كردند. همچنین، آذربایجانی ها فریاد می زدند: “آذربایجان، الاحواز!”، “اتحاد، اتحاد!”.

ویرتوال آذ می نویسد، بر اساس تصاویر تلویزیون آذربایجان جنوبی، ای‌ان‌تی، پلیس و اعضای بسیج با موتورسیکلت در تلاش بودند تا هزاران معترض که به خیابانهای تبریز آمده بودند را متفرق کنند. در برخی جاها با نیروهای امنیتی درگیری صورت گرفت. این گزارش می‌افزاید، این اعتراضات خودجوش بود زیرا اکثر فعالان آذربایجان جنوبی در حال حاضر در زندان به سر می برند و برگزاری اعتراضات سازمان یافته در آذربایجان جنوبی امکان پذیر نیست.

به دنبال فراخوان، برخی از فعالان آذربایجانی بازداشت شدند. به گزارش ای‌ان‌تی، طی روزهای‌ گذشته و دیروز تعدادی زیادی از فعالین‌ آذربایجانی بازداشت شده است که تاکنون اسامی برخی از آنها از جمله: اولدوز قاسمی، سیامک کوشی، شروز برزگر، اکبر قلیزاده، اشکان سعادت‌مهر، داوود رحیمی، صمد‌ لادوندی‌، شاهین برزگر، امیر ستاری، وحید ابهری، مجتبی عبدلی‌ مشخص شده و دهها‌ فعال آذربایجانی‌ توسط مامورین‌ امنیتی‌ بازداشت‌ و احضار شده اند که اسامی دقیق آنها تاکنون مشخص نشده است.

طی روزهای اخیر اعتراضات گسترده ای در منطقه اقلیم احواز به دلیل انتقال آب‌های این خطه به استان‌های مرکزی ایران گزارش شده است، درگیری با نیروهای امنیتی باعث کشته شدن حداقل ۱۰ نفر شده است.

مقامات ایرانی اعلام کردند که در این تظاهرات تاکنون ۵ معترض و یک پلیس جان خود را از دست داده اند.

عفو بین الملل ولی اعلام کرد که نیروهای امنیتی حداقل ۸ معترض را با گلوله جنگی کشته اند.

طبق اعلام فعالین حقوق بشری عرب احوازی تا کنون دست‌کم ۱۰ تن کشته شده و ۳۵۰ تن از معترضین عرب بازداشت شده‌اند که از بین آنها نزدیک به ۱۰۰ تن احراز هویت شده‌اند.

همچنین فعالین حقوق بشری احوازی می‌گویند، صدها تن از معترضین عرب که با گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای امنیتی ایران زخمی شده‌اند، به دلیل ترس از بازداشت شدن به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند و این باعث نگرانی‌ها از افزایش جان باختگان می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا