ایرانجهان

بنیاد نوبل دعوت جنجالی خود از نمایندگان روسیه، بلاروس و ایران برای شرکت در مراسم امسال را پس گرفت

پیش از این در روز جمعه نیز اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد به رسانه‌ها گفته بود که اگر حق انتخاب داشت، اجازه نمی‌داد نمایندگان روسیه برای شرکت در مراسم جایزه نوبل امسال حضور داشته باشند.

بنیاد نوبل روز شنبه دعوت بحث‌برانگیز خود از نمایندگان روسیه، بلاروس و ایران برای شرکت در مراسم اهدای جوایز نوبل امسال را پس گرفت.

پس از آنکه بنیاد نوبل موضع سال گذشته خود در خصوص عدم دعوت از نمایندگان سه کشور روسیه، بلاروس و ایران را تغییر داد، چند نماینده سوئدی روز جمعه اعلام کردند که مراسم امسال اهدای جوایز نوبل در شهر استکهلم، پایتخت سوئد را تحریم خواهند کرد.

 برخی از این قانونگذاران، جنگ روسیه با اوکراین و سرکوب حقوق بشر در ایران را دلیل اصلی تصمیم خود برای بایکوت این مراسم ذکر کردند.

در پی این واکنش‌ها، بنیاد نوبل روز شنبه در بیانیه کوتاهی نوشت: «مبنای تصمیم این بود که تا حد امکان به ارزش‌ها و پیام‌هایی که جایزه نوبل مبتنی بر آنهاست، نزدیک باشیم.»

بنیاد نوبل در ادامه افزود که «واکنش‌های شدید در سوئد [نسبت به دعوت از نمایندگان روسیه، بلاروس و ایران] کاملا پیام [نوبل] را تحت الشعاع قرار داد» و درنتیجه تصمیم گرفته شد که «سفیران روسیه، بلاروس و ایران به مراسم اهدای جایزه نوبل در استکهلم دعوت نشوند

با این حال این سازمان اعلام کرد که به رویه معمول خود ادامه خواهد داد و همه سفرا را به مراسم اهدای «جایزه صلح نوبل» در اسلو، دعوت خواهد کرد.

بنیاد نوبل پیش‌تر گفته بود که از همه کشورهای دارای نمایندگی دیپلماتیک در سوئد و نروژ برای مراسم دهم دسامبر دعوت کرده است چراکه «فرصتی برای انتقال پیام‌های مهم جایزه نوبل به همه ایجاد می‌کند.»

بنیاد نوبل سال گذشته اعلام کرده بود که سفیران روسیه و بلاروس «به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین» به مراسم اهدای جوایز نوبل دعوت نخواهند شد.

بلاروس متحد اصلی روسیه است و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور از روسیه در جنگ اوکراین حمایت می‌کند.

ایران نیز سال گذشته به این مراسم دعوت نشد. تهران مدت‌هاست که به دلیل سوابق حقوق بشری خود مورد انتقاد است. سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که دولت ایران احتمالا در سرکوب معترضان مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده است.

یورونیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا