جهانسیاست

تاجیکستان نیروهای خود را در مرز مستقر کرد، قرقیزستان عزای عمومی اعلام کرد

اگرچه پس از درگیری مرزی دو روزه بین تاجیکستان و قرقیزستان که منجر به کشته شدن ده ها تن شد، طرفین توافق کردند که آتش بس برقرار شود ولی اوضاع همچنان متشنج است.

صبح امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت، مرزبانی قرقیزستان اعلام کرد که تاجیکستان تجهیزات نظامی را در مرز مستقر می کند. این گزارش می گوید که اوضاع متشنج است و ممکن است درگیری ها از سر گرفته شود.

طرف قرقیزستان در ارتباط با مرگ غیرنظامیان و نظامیان در درگیری های مرزی، در تاریخ ۱ و ۲ مه عزای عمومی اعلام کرد و پرچم ها را پایین آورد. قرقیزستان می گوید در مجموع ۳۱ نفر در این درگیری ها کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده اند. بیش از ۳۰۰۰ نفر از ساکنان روستاهای نزدیک مرز تخلیه شدند و بسیاری از خانه ها و امکانات در روستاها توسط نیروهای تاجیکستان به آتش کشیده شد.

تاجیکستان می گوید در این درگیری ها ۸ نفر جان خود را از دست داده است، اما مشخص نیست که این آمار اعلام شده دقیق است یا نه. زیرا در تاجیکستان حکومتی تمامیت‌خواه بر سر کار است و اطلاعات شدیداً کنترل می‌شود.

به گزارش آنچه در شبکه های اجتماعی منتشر می‌شود، ارتش تاجیکستان با حمله به کاروان تجهیزات نظامی قرقیزستان حداقل یک دستگاه نفربر زرهی و یک تانک را منهدم کرد. گفته می شود که دو افسر قرقیز نیز به اسارت گرفته شده اند.

طرفین یکدیگر را مقصر حادثه ۲۹ آوریل می دانند. این اختلاف بر سر یک سد آب در مرز ایجاد شد. اختلاف بین ساکنان و ارتش از ۲۸ آوریل آغاز شد. روز بعد طرفین یکدیگر را به شلیک متهم کردند. ایستگاه پمپاژ «گولوونوی» توسط قرقیزستان در دهه ۱۹۶۰ در اتحاد جماهیر شوروی راه اندازی شد. با این حال، مقامات تاجیکستان ادعا می کنند که این ایستگاه در تاجیکستان است و همیشه مورد استفاده قرار گرفته است.

درگیری میان ساکنان روستاهای نزدیک به مرکز توزیع آب از اواخر دهه گذشته آغاز شد. اولین درگیری مسلحانه در سال ۱۹۷۴ در اینجا ثبت شد. طرف قرقیزستان می گوید که پس از نصب دوربین های نظارتی در منطقه از سوی تاجیکستان، درگیری شدت گرفت. حدود ۱۰۰-۱۵۰ نفر در محوطه ایستگاه آبرسانی جمع شدند. در ابتدا به روی یکدیگر سنگ پرتاب کردند. پس از آن، درگیری مسلحانه آغاز شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا