ایرانسلامتی و زندگی

روسیه واکسن اسپوتنیک را به ایران نداده است

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری اظهار داشت تحویل ۶۰ میلیون دوز واکسن روسی کرونا به ایران تا پاییز "مبهم" است.

حیدر محمدی به این روزنامه گفته روسیه به تعهداتش برای تأمین واکسن ایران عمل نکرده و “به‌دلیل حجم بالای سفارش‌ها و اینکه هنوز تعهدات قبلی از سوی طرف روسی محقق نشده هم‌اکنون از سوی سازمان غذا و دارو برای شرکت‌های خصوصی معرفی‌نامه صادر نمی‌شود.”

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد به دلیل بسته شدن مرز هند نیز واردات واکسن کرونای ساخت هند با نام “بهارات بایوتک” عملا امکان‌پذیر نیست.

سفیر ایران در روسیه روز پنجشنبه ۲۶ فروردین در توئیتر خود اعلام کرده بود که قرارداد خرید ۳۰ میلیون (۶۰ میلیون دُز) واکسن کرونای اسپوتنیک وی از روسیه نهایی شده است.

وزارت بهداشت ایران در بهمن ماه سال گذشته در برنامه‌ای تحت عنوان «برنامه ملی واکسیناسیون کرونا در ایران» اعلام کرد واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از کارکنان بهداشت و درمان و افراد بسیار پرخطر (سالمندان در مراکز نگهداری، مراکز معلولان جسمی و حرکتی، جانبازان) از روز ۲۱ بهمن آغاز می‌شود ولی کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران روز پنجشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ «عواملی همچون کندی تولید و کمبود جهانی برخی مواد اولیه» را دلیل محقق نشدن واکسیناسیون کرونا تا پایان سال ۹۹ عنوان کرد.

همچنین بخوانید: ایران از خرید ۳۰ میلیون واکسن کرونا از روسیه خبر داد؛ محموله‌ها از خرداد تا آذرماه می‌آیند

علی‌رغم گذشت ماه‌ها از آغاز واسیناسیون عمومی کرونا در کشورهای جهان و منطقه، حسن روحانی اخیراً با «دشوار» خواندن تدارک واکسن کرونا گفت: «واکسن الان جزو کالاهایی نیست که بتوانیم هر مقدار بخواهیم بخریم. بنابراین این کار ساده و آسان نیست و ما این کار بزرگ را داریم انجام می‌دهیم.»

همچنین بخوانید: روحانی: ما کار بزرگی به نام خرید واکسن کرونا داریم انجام می‌دهیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا