ایرانجهان

تایلند: سه زندانی مبادله شده با کایلی مور گیلبرت بمب‌گذاران در بانکوک بودند (ویدیو)

مقامات تایلندی تایید کردند که مبادله سه‌ زندانی ایرانی با کایلی مور گیلبرت، همان تروریست‌هایی هستند که در طرح بمب‌گذاری برای ترور دیپلمات اسرائیلی در سال ۲۰۱۲ در بانکوک مشارکت داشتند.

دادستان کل تایلند به اسوشیتدپرس گفت که این مبادله طبق توافق انتقال زندانیان بین جمهوری اسلامی ایران و تایلند صورت گرفته و اقدامی غیر معمول نیست.

رسانه‌های ایران بدون ذکر هویت این افراد آنها را «تاجر» و «شهروند» معرفی کردند.

این افراد سعید مرادی، محمد خزایی و مسعود صداقت‌زاده‌ نام دارند و آنها در دادگاه تایلند به تلاش برای انفجار خودروی یک دیپلمات اسرائیلی در بانکوک محکوم شدند.

سعید مرادی هنگام فرار از دست پلیس تایلند اقدام به پرتاب مواد منفجره کرد که در نتیجه دو پای خود را از دست داد. ویدیوی این لحظه در سال ۲۰۱۲ بطور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در تصاویر این سه نفر که توسط رسانه‌های ایران منتشرشده نیز یکی از زندانی‌های مبادله‌شده روی ویلچر است.

 

کایلی مور گیلبرت، استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه ملبورن استرالیا است که پاییز سال ۹۷ هنگام بازگشت به کشورش استرالیا در ایران بازداشت و به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شد.

پرونده خانم مور نیز مانند بسیاری از زندانیان خارجی یا دوتابعیتی، امنیتی است و جزئیات آن مشخص نیست.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اوایل دی ماه ۹۸ با دفاع از حکم ۱۰ سال زندان بر علیه کایلی مور گیلبرت، تاکید کرد که مدرس دانشگاه ملبورن به اتهام نقض امنیت ملی جمهوری اسلامی دستگیر شده و «حکم صادره قانونی است».

عباس موسوی همان روز به غیر مستقیم بازداشت خانم مور گیلبرت را اقدامی تلافی‌جویانه در ازای بازداشت یک شهروند ایرانی متهم به خرید تجهیزات نظامی در استرالیا خوانده و گفته بود: «افکار عمومی ۲۸ ماه رفتار غیرانسانی دولت استرالیا را با نگار قدس‌کنی را فراموش نمی‌کند.»

پیش از این ظریف، از دریافت پول در قبال آزادی اتباع غیرایرانی و شهروندان دو تابعیتی یا مبادله با زندانیان مورد نظر جمهوری اسلامی سخن گفته بود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی، مهرماه ۹۸ در مورد نازنین زاغری شهروند ایرانی‌بریتانیایی بازداشت شده در ایران گفته بود که «حاضر بودیم نازنین زاغری را با طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ایران از بریتانیا مبادله کنیم.»

آقای ظریف همچنین گفت که این پیشنهاد طرف بریتانیایی بود اما اافزود که جرمی هانت، وزیر خارجه وقت بریتانیا، به وی گفته که:«این باج‌گیری است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا