سیاست

هشدار گروههای معترض عراقی  به رئیس جمهور این کشور

خبرهای منتشر شده از عراق حاکی از آن است که به دنبال پیشنهاد «محمد شیاع السودانی» برای تصدی پست نخست وزیری از سوی نیروها و گروههای وابسته به دولت ایران، برخی از گروهها و شخصیتهای سیاسی عراق با انتشار بیانیه ای هشدار داده اند که انتخاب «السودانی» نتیجه ای جز تحریک معترضان و شدت بخشیدن به تظاهرات نخواهد داشت.

قرار است چند تشکل سیاسی عراقی امروز (شنبه 14 دسامبر) در نشستی در بغداد به موضوع تعیین جانشین برای «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر مستعفی عراق، فیصله دهند و در زمان تعیین شده قانونی که روز سه شنبه پایان خواهد رسید نامزد نهایی خود را به رئیس جمهور معرفی کنند.

 

این در حالی است که «محمد شیاع السودانی»، نامزد مورد حمایت گروه های وابسته به ایران، روز پنجشنبه از همه سمت های حزبی خود استعفا داده است تا خود را برای تصدی پست نخست وزیری عراق آماده کند.

 

از سوی دیگر در افکار عمومی عراق، از السودانی به عنوان نامزد ایران یاد می شود و چند گروه و تشکل سیاسی و بسیاری از تظاهرات کنندگان مخالفت خود را با این انتخاب ابراز کرده اند.

 

یکی از سران حزب الدعوه و از نزدیکان «نوری المالکی»، به «العربی الجدید» گفت که استعفای السودانی با هدف تأمین خواست و شروط برخی تشکل های سیاسی بوده است و افزود که دولت بعدی بی تردید دولتی موقت خواهد بود که مأموریت آن تدارک انتخابات جدید و تصویب بودجه 2020 و باز کردن پرونده های فساد است.

 

به گفته این فرد که نخواسته نامش فاش شود هدف جلسه امروز توافق بر «السودانی» است و اگر این توافق به دست نیاید احتمالا گزینه بعدی «مصطفی الکاظمی»، رئیس دستگاه اطلاعات عراق، خواهد بود.

 

همچنین «علی الطائی»، از فعالان تظاهرات و عضو جریان مدنی عراق، تأکید کرد که ازطریق دفتر سازمان ملل به «برهم صالح» پیغام داده که انتخاب السودانی نتیجه ای جز تحریک معترضان و شدت بخشیدن به تظاهرات نخواهد داشت و افزود که «تظاهرات کنندگان خواستار کسی هستند که نه ایرانی باشد نه آمریکایی».

 

وی تأکید کرد که روند تشکیل دولت جدید و تصویب قانون انتخابات و اجرای انتخابات باید با ضمانت طرف سومی باشد، چون مردم به طبقه حاکمه هیچ اعتمادی ندارند.

 

اما «حیدر الملا»، از سران «ائتلاف القوی العراقیه»، گفته است که انتخاب نخست وزیر جدید در چارچوب مهلت زمانی تعیین شده در قانون خواهد بود.

 

او افزوده که دو نامزد بیشتر وجود ندارد که یکی از آنها محمد شیاع السودانی و دیگری مصطفی الکاظمی است و تا اینجای کار کفه السودانی سنگین تر است. وی استعفای السودانی از حزب الدعوه را اقدامی شجاعانه خواند و گفت که انتظار می رود دولت جدید آغاز دوران جدیدی در عراق باشد.

 

«اثیل النجیفی»، از سران جبهه نجات عراق، در واکنش به خبر استعفای السودانی از حزب الدعوه گفت که ملت عراق دنبال کسی هستند که مستقل باشد نه اینکه بخشی از نظام سیاسی ای باشد که کشور را به نابودی کشانده و اکنون از آن استعفا داده است.

 

اما صدر و ائتلاف سیاسی وابسته به وی به صراحت با نامزدی السودانی مخالفت کرده اند. 
صدر همزمان با این تحولات به صورت ناگهانی همه دفاتر خود را تعطیل اعلام کرد و همه صفحه های خود در شبکه های اجتماعی را بست.

 

جریان حکمت ملی عراق نیز تأکید کرد که شرط وی برای حمایت از نخست وزیر جدید آن است که وی فردی مستقل از احزاب باشد.

 

«حسن فدعم»، نماینده این جریان در مجلس عراق با انتشار توئیتی تأکید کرد که جریان حکمت عضو هیچ فراکسیونی اعم از اکثریت یا اقلیت نیست و خود یک فراکسیون مستقل است.

 

او گفت که جریان حکمت از هیچ نامزدی برای نخست وزیری حمایت نمی کند مگر آنکه آن نامزد مستقل از احزاب باشد و به روشنی در میان مردم از مقبولیت برخوردار باشد.

 

در همین رابطه، «ندی شاکر»، عضو ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی با تمجید عملکرد السودانی زمانی که وزارت کار و صنعت را برعهده داشت، وی را شخصیتی مناسب و معقول توصیف و تاکید کرد: «در صورتی که السودانی از توافق جمعی برخوردار باشد این ائتلاف مانعی در مسیر نامزدی وی نخواهد بود.»

 

«جاسم محمد جعفر»، دبیرکل اتحادیه اسلامی ترکمانان عراق هم تاکید کرد نامزدی السودانی برای نخست‌وزیری دولت آتی، کلیدی برای حل بسیاری از بحران‌ها خواهد بود. وی همچنین نزد گروه‌های سیاسی از مقبولیت برخوردار است و برای تصدی این منصب از شایستگی لازم برخوردار است.

 

همزمان روزنامه «الاخبار»، چاپ بیروت، به نقل از منابع آگاه خبر داد که در ساعات گذشته نوری المالکی و ابومهدی المهندس، از سران الحشد الشعبی، در دیدار با برهم صالح، رئیس جمهور عراق، رسما السودانی را به عنوان نامزد «فراکسیون بزرگ تر» مجلس، یعنی ائتلاف بناء پس از اعلام انصراف سائرون، به وی معرفی کرده اند.

 

براساس این گزارش برهم صالح خواستار زمانی برای اطلاع از نظر مرجعیت در اینباره پیش از تصمیم گیری نهایی شده است.

 

این روزنامه همچنین خبر داده که علاوه بر صدر، جریان حکمت ملی به رهبری «سید عمار الحکیم» نیز با انتخاب موافق نیست. براساس گزارش این روزنامه، جریان الحلبوسی، رئیس مجلس، نیز تصمیم گرفته اند که از السودانی حمایت کنند. در حالی که کردها اعلام کرده اند که از توافقات نیروهای سیاسی شیعه حمایت می کنند.

 

در میدان های تظاهرات نیز انتقادات گسترده ای از نامزدی محمد شیاع السودانی مطرح شده است و مردم  شب گذشته شعار «نرید مستقلا و لا مستقیلا» (مستقل می خواهیم نه مستعفی) به این خبر واکنش نشان داده اند.

 

امروز از میدان های التحریر خبر می رسد که بلندگوها شعار «کلا کلا السودانی» سر داده می شود.

 

تظاهرات کنندگان همچنین خواستار آن شده اند که مردم با حضور در خیابان های بغداد و بستن خیابان ها اعتراض خود به السودانی را که از وی به «نامزد فاسدان» یاد می شود را اعلام کنند.

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا