اقتصادجهانخاورمیانه

ترکیه بزرگترین میدان گازی تاریخ خود را در دریای سیاه کشف کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: "ترکیه بزرگترین میدان گازی تاریخ خود را در دریای سیاه کشف کرده است."

به گزارش ای‌ان‌تی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دقایقی پیش در یک برنامه زنده تلویزیونی از دفتر خود در کاخ دولماباغچه اعلام کرد: “ترکیه بزرگترین میدان گازی تاریخ خود را در دریای سیاه کشف کرده است.”

رئیس جمهور ترکیه گفت: “کشتی حفاری فاتح ما در حین حفاری چاه تونا (دانوب) ۱، که از ۲۰ ژوئن سال ۲۰۲۰ آغاز شده، ۳۲۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی را کشف کرده است.»

آقای اردوغان تصریح کرد: «ما این عملیات [اکتشاف] را کاملاً با تجهیزات ملی انجام دادیم.»

به گفته رئیس جمهور ترکیه «داده ها از چاه [کشف شده] نشان می دهد که ذخایر جدید گاز طبیعی در همان منطقه بسیار محتمل است.»

وی گفت: «هدف ما این است که گاز دریای سیاه را در سال ۲۰۲۳ در دسترس ملت خود قرار دهیم. اکنون بلافاصله حفاری چاه‌های شناسایی را آغاز می کنیم، سپس روش تولید را تعیین و به سمت ساخت و ساز [برای استخراج] حرکت خواهیم کرد.”

رئیس جمهور ترکیه گفت: “ما همزمان با روند استخراج گاز طبیعی و انتقال آن به سیستم [انتقال گاز]، از این منابع نیز بهره‌مند خواهیم شد.”

آقای اردوغان با بیان اینکه “امیدوارم خبرهای خوبی از مدیترانه نیز داشته باشیم”، ادامه داد: «ما تاکنون ۹ حفاری دریایی در اعماق دریای مدیترانه و دریای سیاه از طریق کشتی های فاتح و یاووز خود انجام داده ایم. ما این افتخار را داشتیم که به ملت خود خبر خوبی بدهیم که منتظر [نتایج] حفاری است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: “ما مصمم هستیم موضوع انرژی کشورمان را بطور اساسی حل کنیم. تا زمانی که تبدیل به یک صادرکننده انرژی نشویم، هیچ‌گونه توقف و استراحتی برایمان نخواهد بود. ما بدون اینکه به حقوق کسی چشم دوخته باشیم، حق خود را نیز به کسی نمی‌دهیم و به دنبال اهداف خود خواهیم بود. ما معتقدیم که پس از کشف در میدان گازی ساکاریا، راهی بسیار درخشان روبرویمان گشوده شده است. امروز میراث مهمی را به نسل های آینده واگذار خواهیم کرد. اتحادیه اروپا باید یک بار دیگر ببیند که به دلیل معیارهای دوگانه ای که با لوس کردن یونان و تحریک این کشور بر علیه ما، به اصول خود خیانت می کند.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا