جهان

ترکیه در کدام دریا منابع انرژی کشف کرد؟

شبکه جهانی «بلومبرگ» به نقل از منابع ترکیه‌ای روز چهارشنبه گزارش داد که دولت ترکیه توانسته در دریای سیاه منابع گاز طبیعی کشف کند.

روز چهارشنبه ۲۹ مرداد همزمان با اعلام رئیس ‌جمهور ترکیه مبنی بر اعلام یک مژده برای آغاز دوره‌ای جدید در کشور در روز جمعه، شبکه جهانی «بلومبرگ» نیز به نقل از منابع ترکیه‌ای همان روز گزارش داد که دولت ترکیه توانسته در دریای سیاه منابع گاز طبیعی کشف کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم بهره‌برداری از کارخانه فناوری‌های خورشیدی «کالیون» در منطقه صنعتی «باش‌کنت» اعلام کرد: «روز جمعه مژده‌ای را اعلام خواهیم کرد که آغازگر دوره جدیدی در ترکیه خواهد بود.»

بلومبرگ نیز گزارش داد که حفاری‌های ترکیه برای کشف منابع انرژی فسیلی در دریای سیاه نتیجه داد و این کشور یک میدان گازی کشف کرده است. با این حال هنوز میزان و عمق گاز اکتشاف شده مشخص نیست.

به گزارش گروه خبری ای‌ان‌تی با توجه به گزارشات منتشر شده در این خصوص در رسانه‌های ترکیه احتمال می‌رود که این منبع گاز طبیعی در دریای مدیترانه کشف شده است. چرا که، به همین منظور، کشتی اکتشافی «کانونی»، سومین کشتی حفاری ترکیه که در بندر  ناتو لنگر انداخته، به طرف دریای مدیترانه حرکت کرده است. کشتی کانونی توانایی حفاری تا عمق ۱۲ هزار متر را دارد.

از نظر ارزش و طبقه بندی گاز کشف شده، پیش بینی می شود در مرحله اول اطلاعات فنی مانند عمق، مخفی نگه داشته شده و فاش نشود. با این حال، طبق اطلاعات به دست آمده، منبع گازی یافت شده هیدروکربن است.

از دیگر سو، منبعی نزدیک به ریاست جمهوری که با برخی از رسانه‌ها گفتگو کرده و نخواسته نامش فاش شود، گفته که؛ “این ادعا که منبع گاز نه در مدیترانه، در دریای سیاه قرار دارد، ممکن است استراتژیک باشد و هدف از آن ایجاد سردرگمی در مورد منبع یافت شده باشد.”

هیدروکربن انواع مختلفی دارد. برخی از این انواع از نظر صنعتی دارای اهمیت هستند. به عنوان مثال، متان ماده اصلی گازهای طبیعی است. همچنان که بنزین مخلوطی از هیدروکربن ها است، نفتالین، بنزن و استیلن نیز از هیدروکربن ها هستند.

پس از اظهارات آقای اردوغان مبنی بر اعلام یک مژده و انتشار گزارشاتی مبنی بر کشف یک میدان گازی سهام شرکت‌های نفتی «توپراش» و «پتکین» ترکیه افزایش چشمگیری را تجربه کردند. سهام «توپراش»، که در ساعات اولیه روز (چهارشنبه) از سطح منها شروع شده بود، پس از اعلام آقای اردوغان ۸.۵۸ درصد افزایش یافت و به ۸۶.۷۰ لیر رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا