آذربایجاناقتصادجهانمحیط زیست

ترکیه و آذربایجان زمین های زنگیلان را با هم برای کشاورزی آماده می کنند

ترکیه و آذربایجان زمین های کشت نشده در شهرستان زنگیلان را که از اشغال ارمنستان آزاد شده است برای کشاورزی آماده می کنند.

آذربایجان پروژه های بازسازی و توسعه گسترده ای را در مناطق آزاد شده از اشغال انجام می دهد. دولت آذربایجان که جاده های جدید، نیروگاه ها و مناطق مسکونی ویران شده را در منطقه بازسازی کرده است، در حال توسعه بخش کشاورزی است.

ترکیه با ارائه حمایت از آذربایجان در تمامی پروژه های منطقه، به حمایت خود از توسعه بخش کشاورزی که به عنوان یکی از حوزه های اولویت دار تعیین شده است، ادامه می دهد. در همین راستا پارکی در زنگیلان آزاد شده از اشغال در حال ایجاد است که با کمک شرکت های ترکیه ای فعالیت های کشاورزی با فناوری های روز انجام می شود.

در پارک کشاورزی که کارهای آن بدون وقفه ادامه دارد، مزارع زراعی، گلخانه، گاوداری، کشتارگاه، کارخانه خوراک دام و باغات خواهد بود. همچنین قرار است بنای یادبود، محوطه جنگلی و مسجدی به یاد شهدای جنگ قره باغ در این پارک که محل اسکان و استراحت کارکنان در آن خواهد بود، ساخته شود.

هدف این است که برخی از نیازهای برق پارک با نیروگاه گازی سازی زیست توده که در آن زباله ها به انرژی تبدیل می شوند و پنل های خورشیدی روی پشت بام ها نصب می شود، برآورده شود.

تمامی کارها در پارک توسط مهندسان ترکیه‌ای و آذربایجانی و سایر کارکنان انجام می شود.

یاسین یاووز، مدیر پروژه مسئول ساخت این پارک به خبرگزاری آناتولی گفت که ۲ ماه پیش به این منطقه آمد و در این مدت شاهد تغییرات بزرگی بود. به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، او تاکید کرد: “اینجا «پاریس آذربایجان» خواهد بود.”

یاووز با بیان اینکه ارامنه این سرزمین ها را برای سالها در دوره اشغال بدون کشت رها کردند، گفت: “در آینده قره باغ بسیار متفاوتی در اینجا وجود خواهد داشت. [اینجا] دارای زمینهای بسیار حاصلخیز است. آب دارد. این سرزمین غنی است. ما اقامتگاه را هم تأمین می کنیم در استاندارد یک هتل ۵ ستاره که کارکنان در آن اقامت خواهند داشت. مهندسان آذربایجانی و ترکیه‌ای با هم کار می کنند. دولت آذربایجان اینجا سرمایه گذاری های بسیار قوی انجام می دهد. بسیاری از شرکت های ترکیه‌ای و آذربایجانی در منطقه مشغول به کار هستند. زیرساخت ها و پروژه‌های زیربنایی و روبنایی به سرعت در حال توسعه هستند، یکی دو سال دیگر نمی‌توانیم این مکان را بشناسیم، اینجا «پاریس آذربایجان» خواهد بود.”

مهندس آذربایجانی الوین علی‌اف، که به عنوان ناظر ساختمان کار می کند، نیز اظهار داشت که آنها با دوستان ترکیه‌ای خود هماهنگ کار می کنند.

علی‌اف با بیان اینکه افراد زیادی در پارک کشاورزی مشغول به کار خواهند شد، خاطرنشان کرد: “آنها تجربیات خود را با کارکنان ترکیه‌ای در میان می‌گذارند.”

بر روی مناطق زراعی داخل پارک، بدون فوت وقت شروع به شخم زنی و کوددهی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا