آذربایجاناجتماعیایرانسیاستفرهنگ و هنر

تصویر-گرافیتی‌ علیرضا‌ فرشی‌ در مکانهای‌ فرهنگی و عمومی اردبیل

فعالین‌‌ آذربایجانی در اردبیل، روز‌ دوشنبه‌ ۲۳ فروردین،‌ تصویر گرافیتی علیرضا‌ فرشی‌ را‌ در مکانهای فرهنگی این شهر به شکل نمادین‌، در معرض نمایش قرار دادند.

گروهی‌ از فعالین‌‌ آذربایجانی در اردبیل، امروز‌ دوشنبه‌ ۲۳ فروردین، با نصب‌ تصویر گرافیتی «علیرضا‌ فرشی‌»، زندانی سیاسی آذربایجانی‌ روی کتاب‌ و قرار دادن آنها‌ در مکانهای فرهنگی، هنری، تاریخی و فضای سبز داخل شهر، گلچینی از عمده فعالیتهای فرهنگی علیرضا فرشی را به شکلی نمادین‌، در معرض نمایش قرار دادند.

تصویر ثبت شده گرافیتی علیرضا فرشی روی جلد چندین کتاب‌ و قرار دادن‌ کتابها به شکلی نمادین‌ در فضاهای فرهنگی و تاریخی شهر اردبیل، اشاره ای است به فعالیت‌ های فرهنگی، مدنی و در چهارچوب‌ قانون علیرضا فرشی که‌ با احداث کتاب خانه تورکی در روستاهای دور افتاده، محروم‌ و فاقد جاده‌ های آسفالتی آذربایجان و اهدای کتاب و لوازم التحریر به کودکان محروم‌ از تحصیل‌ و بی بضاعت آذربایجانی‌ یاد و خاطره «صمد بهرنگی‌» را زنده می‌کرد.

علیرضا فرشی دیزج‌یکان با تأثیر گرفتن‌ و زنده نگه داشتن یاد و خاطره معلمانی دلسوز و روشنفکر چون‌ «صمد بهرنگی‌» که‌ بیشتر با نام‌ «عموی کودکان تورک‌ آذربایجانی» شناخته‌ میشود‌، به نوعی ادامه‌ دهنده مسیر صمدها‌ شناخته‌ میشود.

آقای فرشی فوق لیسانس مهندسی کامپیوتر ازدانشگاه صنعتی شریف می باشد. این زندانی سیاسی تورک، بارها سابقه بازداشت بعلت فعالیت های مدنی خود از جمله تاسیس کتابخانه به زبان ترکی آذربایجانی در روستاهای دورافتاده آذربایجان و ایجاد کمپین های حمایتی برای تدریس به زبان مادری را دارد و تاکنون علی رغم شیوع کرونا در زندانهای ایران به مرخصی اعزام نشده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا