آذربایجانسیاست

تنش در اطراف قره‌گؤل: گفتگوهای ۶ ساعته بین آذربایجان و ارمنستان به پایان رسید

پس از استقرار مرزبانان آذربایجان در اطراف ذخیره گاه زیستی قره‌گؤل در شهرستان لاچین قره باغ، مقامات ارمنستان آن را "مداخله در خاک ارمنستان" خواندند.

پس از اینکه با ذوب شدن برف و گرم شدن هوا در ارتفاعات مرزبانان آذربایجان در اطراف ذخیره گاه زیستی قره‌گؤل برای مستقر شدن در مرز کشوری خود در منطقه لاچین موضع گرفتند، مقامات ارمنستان آن را “مداخله در خاک ارمنستان” خواندند.

وزارت خارجه آذربایجان با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت که با توجه به تمامیت ارضی آذربایجان اقدامات در راستای حفاظت از مرزها، بر اساس نقشه های تعیین خط مرزی بین ارمنستان و آذربایجان که در دست دو طرف موجود است، انجام می شود.

سرویس ارمنی رادیو آزادی نیز گزارش داد که دیشب گفتگوها در روستای مرزی خندزورسک در منطقه سیونیک (زنگه‌زور) ارمنستان به پایان رسید. نمایندگان وزارت دفاع ارمنستان و سرویس امنیت ملی و همچنین نظامیان عالی رتبه روسی در این گفتگوها شرکت کردند که بیش از ۶ ساعت به طول انجامید. سایر جزئیات اعلام نشده است

ملیكست پوگوسیان، فرماندار سونیك، تنها مذاكرات را تأیید كرد.

در حال حاضر، قلمرو دریاچه قره‌گؤل، واقع در ارتفاعات کوه ایشیقلی (۲۶۵۸ متر)، که محل اختلاف است، در واقع قلمرو ذخیره گاه زیستی قره‌گؤل است که با تصمیم شورای وزرای اتحاد جماهیر شوروی جمهوری آذربایجان در ۱۷ نوامبر ۱۹۸۷ ایجاد شده است.

این دریاچه در قسمت جنوبی رشته کوه های آتشفشانی قره باغ، در منطقه‌ای که رودخانه آغ‌اوغلان سرچشمه می‌گیرد، قرار دارد و توسط کوه بؤیوک ایشیقلی از شمال، دمیرداش و کیچیک ایشیقلی از شمال غربی، جان‌قوتاران از شمال و مورین کم‌ارتفاع از سمت شرق احاطه شده است. (منبع: وب سایت رسمی فرمانداری شهرستان لاچین)

طول دریاچه ۱۹۵۰ متر، حداکثر عرض ۱۲۵۰ متر، طول خط ساحلی ۵۵۰۰ متر، حداکثر عمق ۷.۸ متر، مساحت حوضه ۱۳ کیلومتر مربع است. طبق برآوردها، حجم آب دریاچه ۱۰ میلیون متر مکعب است. شفافیت آب دریاچه ۴.۶ متر است. این دریاچه از اهمیت هیدرولوژیکی و اقتصادی مهمی برخوردار است. مردم محلی از آن برای آبیاری گوسفندان، زمین های کشاورزی و ماهی استفاده می کردند.

این دریاچه از نیمه دوم اکتبر تا پایان آوریل یخ می زند. در فاصله ۲۰-۲۵ متری ساحل تا مرکز، ضخامت یخ بیش از ۵۰ سانتی متر است. ضخامت برف در مناطق اطراف تا ۴۰-۴۵ سانتی متر است. ساخت دامداری‌ها در سواحل دریاچه در سال ۱۹۶۴ توسط ارمنستان، ساخت ایستگاه های پمپاژ قوی روی دریاچه و استفاده از آب آن برای آبیاری مزارع منطقه گوروس باعث آلودگی و پایین آمدن سطح دریاچه شد. ایشیقلی قره‌گؤل و مناطق اطراف آن از نظر تاریخی سرزمین آذربایجان بوده است. با این حال، از اوایل دهه ۱۹۹۰، قره‌گؤل و مناطق اطراف آن تحت اشغال ارمنستان قرار گرفت. در طول اشغال، قلمرو ذخیره گاه قره‌گؤل غارت و به پوشش گیاهی آسیب جدی وارد شد.

ارمنستان اکنون ادعا می کند که ۳۰ درصد دریاچه بخشی از خاک این کشور است، در حالی که مرزبانان آذربایجان کنترل کامل دریاچه را به طور کامل به دست گرفته اند. آنها همچنین کنترل قله ایشیقلی را نیز در دست گرفتند و از آنجا بیشتر خاک ارمنستان از جمله فرودگاه سیسیان تحت نظارت آذربایجان در آمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا