خاورمیانهسیاست

تشدید درگیری‌ها؛ اسرائیل از حملات توپخانه‌ای به مقر گروه‌ حماس خبر داد 

اسرائیل روز جمعه ۲۴ اردیبهشت در میان شلیک موشک های پی در پی به مرکز تجاری اسرائیل از سوی حماس، با توپخانه و حملات هوایی علیه آنها پاسخ داد.

با آغاز جنگ و درگیری به پنجمین روز خود، ارتش اسرائیل اندکی پس از نیمه شب گذشته در بیانیه ای گفت که نیروهای هوایی و زمینی در حال حمله به منطقه تحت کنترل حماس هستند.

اگرچه در این بیانیه جزئیات بیشتری ذکر نشده است، خبرنگاران امور نظامی اسرائیل که به طور منظم توسط نیروهای مسلح برای آنها گزارش می شود، اظهار داشتند که این حمله زمینی نبوده و نیروها از طرف مرزهای اسرائیل حملات توپخانه‌ای انجام می‌دهند.

ساکنان شمال غزه، نزدیک مرز اسرائیل، گفتند که هیچ نشانی از نیروهای زمینی اسرائیل در داخل این منطقه مشاهده نکرده اند اما از آتش شدید توپخانه و دهها حمله هوایی خبر دادند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه گفت این حملات “زمان بیشتری خواهد برد”. مقامات اسرائیلی گفتند که حماس، گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران در غزه، قبل از هرگونه آتش بس، باید یک ضربه بازدارنده جدی متحمل شود.

به گزارش رویترز، صدای آتش توپخانه و انفجار تا اوایل صبح جمعه در مناطق شمالی و شرقی غزه طنین انداز شد. شاهدان گفتند که بسیاری از خانواده ها که در مناطق نزدیک مرز زندگی می کنند خانه خود را ترک کردند و برخی از آنها به مدارس تحت مدیریت سازمان ملل پناه می برند.

خشونت همچنین به جوامع مختلط یهودیان و فلسطینیان در اسرائیل گسترش یافته است. کنیسه ها مورد حمله قرار گرفتند و درگیری در خیابانهای برخی از شهرها آغاز شد. رئیس جمهور اسرائیل نسبت به جنگ داخلی هشدار داد.

مقامات پزشکی فلسطین گفتند که طی ۴ روز گذشته حداقل ۱۰۹ نفر از جمله ۲۹ کودک در غزه کشته شده اند. فقط در روز پنجشنبه، ۵۲ نفر کشته شدند که بالاترین رقم طی یک روز پس از آغاز درگیری‌ها است.

مقامات اسرائیلی گفتند: ۷ نفر در اسرائیل کشته شدند؛ یک سرباز حین گشت زنی در مرز غزه، پنج غیرنظامی اسرائیلی، از جمله ۲ کودک و یک کارگر هندی.

تلاش های آتش بس توسط مصر، قطر و سازمان ملل متحد هنوز نشانه ای از پیشرفت نداشته است.

لیندا توماس-گرینفیلد ، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در توئیتر خود نوشت: “ایالات متحده همچنان به فعالیت فعالانه خود در دیپلماسی در بالاترین سطوح برای تلاش برای تنش زدایی ادامه خواهد داد.”

شبه‌نظامیان فلسطینی روز پنجشنبه با شلیک موشک تل آویو و شهرهای اطراف آن را هدف قرار دادند اما  سیستم ضد موشکی گنبد آهنین بسیاری از آنها را رهگیری کرد. جوامع نزدیک مرز غزه و شهر بیابانی جنوبی اسراییل نیز هدف حمله قرار گرفتند.

پنج اسرائیلی بر اثر موشکی که روز پنجشنبه به ساختمانی نزدیک تل آویو اصابت کرد زخمی شدند.

نتانیاهو گفت اسرائیل در مجموع نزدیک به ۱۰۰۰ هدف شبه نظامیان در نوار غزه را مورد حمله قرار داده است.

هیدای زیلبرمن، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که حمله به مراکز تولید موشک و سایت های پرتاب شبه نظامیان “فعالیت های حماس را مختل می کند”، اما هنوز به نقطه توقف نرسیده است.

وی گفت: در حملات اسرائیل بین ۸۰ تا ۹۰ شبه نظامی کشته شده اند.

زیلبرمن گفت که اسرائیل “در حال استقرار نیرو در مرز غزه” است. گمانه زنی‌ها در مورد احتمال حمله زمینی مشابه آنچه در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۰۹ روی داد وجود دارد.

با این وجود خبرنگاران امور نظامی اسرائیل اظهار داشتند که یک حمله عمده زمینی بعید است.

ابوعبیده، سخنگوی جناح مسلح حماس، فلسطینیان را به قیام ترغیب کرد.

ارتش اسرائیل گفت، تاکنون حدود ۱۷۵۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک شده است که ۳۰۰ مورد از آنها در نوار غزه سقوط کرده است.

این درگیری‌ها به تنش میان یهودیان اسرائیلی و ۲۱ درصد اقلیت فلسطینی این کشور، دامن زده است. گروه های یهودی و فلسطینی به همدیگر حمله کردند و به مغازه ها، هتل ها و اتومبیل ها آسیب زدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا