سیاست

حسن روحانی: نظام جمهوری ما باید نو شود

حسن روحانی با بیان این مطلب که اگر رژیم گذشته به مردم اجاره انتخاب می‌داد نیازی به انقلاب نبود، افزود: «نظام جمهوری ما باید نو شود. نوسازی شود، سالمتر و شکوفاتر شود.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران طی سخنرانی در مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد انقلاب 1357 این کشور، با تاکید بر ضرورت ایجاد تعادل میان دو اصل جمهوریت و اسلامیت در کشورش، گفت: تضعیف جمهوریت، تقویت اسلامیت نیست.

 

روحانی در این باره تصریح کرد: ‍«ممکن است افرادی فکر کنند، ما باید جمهوری را تضعیف کنیم تا اسلامیت را تقویت کنیم؛ با کمال ادب و احترام به این دوستان عزیز می‌گویم، اشتباه می‌فرمایید؛ تضعیف جمهوریت، تقویت اسلامیت نیست؛ جمهوریت و اسلامیت در کنار هم هستند».

او افزود: «این یا آن در اینجا درست نیست. بعضی‌ جاها باید بین این یا آن، انتخاب کنیم؛ درست است؛ اما در بسیاری از موارد هم نباید بین این یا آن انتخاب کنیم؛ یا مقاومت یا دیپلماسی؛ نه هر دو. یا تعامل با جهان یا ایستادگی؛ نه هر دو. یا خودکفایی در داخل یا تجارت با خارج؛ نه هر دو».

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «نظام جمهوری در ایران باید نو شود» و ادامه داد: «به خاطر این اقدام یا آن اقدام با صندوق رای قهر نکنیم، انتخابات و صندوق رای منجی ما است، ما در دهه پنجم انقلاب که یکسال آن گذشت و وارد سال دوم میشویم اصلاحات بسیاری در این کشور باید انجام شود. نظام جمهوری ما باید نو شود. نوسازی شود، سالمتر و شکوفاتر شود در سایه رای، حضور و انتخابات شما».

او دلیل انقلاب 1357 ایران را «عدم انتخابات آزاد و سالم در دوره رژیم پهلوی» عنوان کرد و گفت: «اگر رژیم فاسد گذشته به مردم اجازه انتخاب می‌داد، نیازی به انقلاب نبود، اگر رژیم گذشته مردم را آزاد می‌گذاشت تا در نوع حکومت، حکومت خود را برگزینند و انتخاب کنند، در نوع قانون اساسی، قانون اساسی مورد نظر خود را انتخاب کنند، بین استقلال و وابستگی، مردم استقلال را انتخاب کنند، اگر رژیم گذشته تن می‌داد به یک انتخابات سالم، آزاد و ملی، انقلابی نمی‌شد».

رئیس جمهور ایران با اشاره به تحریم‌های اعمال شده بر سر موضوع پرونده اتمی این کشور اظهار داشت: «در اینجا می‌خواهم به یک مسأله مهم اشاره کنم؛ آمریکا به دنبال چیست؟ آمریکا در این 2 سال گذشته که این همه فشار بر مردم عزیز وارد کرده است، تمام تجارت، صادرات، واردات و نیازمندی‌های کشور را مورد هدف قرار داده تا مردم صبرشان لبریز شود. آنچه اختلاف محاسبه است، اینست که آمریکایی‌ها، جایگاه و عظمت ملت ایران را درک نکردند؛ آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با سال تمدن مواجه هستند، نه؛ آمریکایی‌ها با هزاران سال تمدن ایران مواجه هستند؛ تمدن ایرانیت و اسلامیت در طول قرن‌ها».

وی همچنین درباره رویکرد ایالات متحده آمریکا گفت: «برای قدرتی چون آمریکا تحمل انقلاب اسلامی و پیروزی یک ملت بزرگ و بیرون راندن ابرقدرت آمریکا از این سرزمین طبیعی است که غیرقابل تحمل باشد و طبیعی است که از ۴۱ سال پیش هر شب خواب بازگشت به این سرزمین را ببیند. آنها به خوبی می‌دانند که ایران چه مقدار اهمیت دارد، آنها به خوبی می‌دانند نقش ایران در منطقه چیست و آنها می‌دانند قدرت ایران در منطقه یکی از بالاترین قدرت‌ها یا به یک معنا بالاترین قدرت منطقه حساس خاورمیانه است به همین دلیل از روز اول دشمن سرسخت این ملت و انقلاب آمریکا و صهیونیسم بود».

روحانی با تشکر از نیروهای مسلح، سپاه پاسداران و بسیج، درباره کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران از سوی آمریکا تصریح کرد: «آن روز که در بدرقه شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی، مردم به خیابان آمدند و از نیروهای مسلح و از دولت انتقام را خواستند، نیروهای مسلح به آنچه مردم خواستند، عمل کردند؛ اینکه عین الاسد آمریکا در عراق موشکباران می‌شود، یعنی اجرای خواست مردم؛ مردم انتقام را خواستند و نیروهای مسلح سخن مردم را به کرسی نشاندند».

او درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی از سوی سامانه دفاع هوایی سپاه پاسدران توضیح داد: «آن روز که هواپیمایی در کنار فرودگاه ما آسمان را نیلی کرد و قلب ما و رهبری را سوزاند. مردم از مسئولین عذرخواهی خواستند و نیروهای مسلح ما عمل کرده و صریحاً از مردم عذرخواهی کردند و به مردم قول دادند و گفتند که دقت خواهند کرد که چنین اشتباهی هرگز تکرار نشود.

روحانی گفت درباره چگونگی کشته شدن فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران توسط آمریکا در عراق نیز گفت: «سلیمانی سردار میدان جنگ و دیپلمات ارشد در مذاکره بود. شهید سلیمانی در مسیر رفتن به جلسه سخن و گفتگو با نخست وزیر عراق شهید شد و به سمت میدان جنگ نمی‌رفت بلکه به سمت میدان دیپلماسی می‌رفت».

رئیس جمهور ایران همچنین به مقایسه وضعیت اقتصادی و معیشتی کشورش با دوره پیش از انقلاب 1357 پرداخت و افزود: «من همینجا دستور می دهم به وزارت راه که جاده عظیم تهران-شمال را که تکمیل شده است، از فردا رفت و آمد آزمایشی را باز کند تا ان شاء الله از اوایل اسفند این جاده مهم که یکی از افتخارات مهندسی ایران است، افتتاح خواهد شد».

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا