اقتصادجهانسیاست

روسیه در اقدامی تلافی جویانه از ۱۰ دیپلمات آمریکایی خواست تا این کشور را ترک کنند

روسیه روز جمعه ۲۷ فروردین به تلافی اخراج دیپلمات‌های خود توسط واشنگتن به دلیل فعالیت‌های «مخرب»، از ۱۰ دیپلمات آمریکایی خواست تا این کشور را ترک کنند.

روسیه روز جمعه ۲۷ فروردین به تلافی اخراج دیپلمات‌های خود توسط واشنگتن به دلیل فعالیت‌های «مخرب»، از ۱۰ دیپلمات آمریکایی خواست تا این کشور را ترک کنند و به سفیر ایالات متحده نیز پیشنهاد کرد تا برای رایزنی به واشنگتن بازگردد.

این اقدامات، بخشی از واکنش تلافی جویانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به عنوان پاسخ به مجموعه ای از مجازات های دولت ایالات متحده است که یک روز قبل از آن بر مسکو وضع شده بود.

اگرچه مسکو به سرعت به تحریم‌های آمریکا پاسخ داد، اما محتوای واکنش روسیه نمایانگر این است که کرملین قصد تشدید سطح تنش را ندارد چرا که واکنشی هم‌طراز با اقدامات واشنگتن داده است.

روابط روسیه-آمریکا ماه گذشته پس از اینکه بایدن پوتین را یک “قاتل” خواند و در پی آن مسکو سفیر خود در واشنگتن را برای رایزنی فراخواند، به پایین ترین سطح پس از جنگ سرد رسید. سفیر روسیه با گذشت تقریباً یک ماه هنوز به آمریکا بازنگشته است.

وزارت خارجه روسیه گفت جان سالیوان، سفیر ایالات متحده در روسیه، نیز برای مشاوره باید به خانه خود بازگردد.

واشنگتن گفت که تحریم هایی که علیه روسیه اعمال کرده هزینه این کشور برای دخالت در انتخابات سال گذشته ایالات متحده، هک سایبری، زورگویی به اوکراین و سایر اقدامات مخرب است.

روسیه همه ادعاهای ایالات متحده را رد می کند.

یک نماینده وزارت امور خارجه آمریکا به رویترز گفت: “به نفع ما نیست که وارد یک چرخه تشدید تنش شویم، اما ما این حق را برای خود محفوظ می دانیم که به هر اقدام تلافی‌جویانه روسیه علیه ایالات متحده پاسخ دهیم.”

روسیه دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد و ورود ۸ مقام عالی رتبه فعلی و سابق ایالات متحده به روسیه را به دلیل مشارکت در آنچه “کمپین ضد روسیه” واشنگتن عنوان کرده، ممنوع کرد.

این موارد شامل کریستوفر وری رئیس اف‌بی‌آی، آوریل هاینز مدیر اطلاعات ملی، مریک گارلند دادستان کل ایالات متحده و الخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی هستند.

همچنین، مایکل کارواخال مدیر اداره زندان های فدرال، سوزان رایس مدیر شورای سیاست داخلی، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده و رابرت جیمز وولسی رئیس سابق سیا، از دیگر افرادی هستند که با ممنوعیت ورود به روسیه روبرو شدند.

وزارت خارجه روسیه گفت همچنین به فعالیت صندوق ها و سازمان های غیردولتی ایالات متحده که معتقدند در امور داخلی این کشور دخالت می کنند، پایان خواهد داد.

بایدن پس از اعمال تحریم ها علیه مسکو، خواستار تنش زدایی در روابط بود و گفته بود که بسیار مهم است کاخ سفید و کرملین خطوط ارتباطی را باز نگه دارند.

وی همچنین پیشنهاد داده است که با پوتین برای اجلاس سران دیدار کند.

وزارت خارجه روسیه گفت که پیشنهاد بایدن در مورد شرکت پوتین در اجلاس تغییرات اقلیم، ابتدا با استقبال خوبی روبرو شده بود، اما اکنون در چارچوب رویدادها در حال بررسی است.

کرملین می گوید پوتین هنوز تصمیم نگرفته است که آیا در نشست تغییرات اقلیم تحت رهبری ایالات متحده هفته آینده شرکت خواهد کرد یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا