اجتماعیایرانجهانسیاست

عفو بین‌الملل حکم زندان علیرضا فرشی را ناعادلانه دانست و خواهان آزادی بی قید و شرط وی شد

سازمان عفو بین الملل روز جمعه ۲۷ فروردین محکومیت علیرضا فرشی و بدرفتاری با این زندانی سیاسی حقوق اتنیکی آذربایجانیها را محکوم و خواهان آزادی بی قید و شرط این فعال حقوق بشر شد. 

سازمان عفو بین الملل می‌نویسد، «در حالی که او به جرم فعالیت های مسالمت آمیز حقوق بشری در حمایت از حقوق تورک های آذربایجان به ۲ سال حبس ناعادلانه زندان محکوم شده بود، مقامات پرونده های کیفری جدیدی را علیه علیرضا فرشی باز کردند.»

عفو بین الملل ادامه می‌دهد، به دنبال یک دادگاه کاملا ناعادلانه در ۱۶ مارس ۲۰۲۱، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، علیرضا فرشی را از بابت اتهامات «تجمع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به «۴ سال و ۲ ماه زندان»، «ممنوعیت ۲ ساله از عضویت در جمع ها، احزاب و گروه های سیاسی» و «۲ ماه کار اجباری در یک مرکز مدیریت پسماند در تهران» محکوم کرد.

علیرضا از دسترسی به وکیل در دادگاهی که به گفته وی ۵ دقیقه به طول انجامیده، محروم بود. در طول دادرسی، قاضی درخواست علیرضا برای دفاع از خود را رد کرد و درخواست های او برای بازکردن دست بند و پابند در دادگاه نادیده گرفته شد امری که حق او برای فرض بر بی گناهی را پایمال کرد.

عفو بین الملل به نقل از علیرضا فرشی گفت که روز صدور حکم برای وی، قاضی اعمالی را به عنوان مدرک برای ارتکاب «جرایم علیه امنیت ملی» ذکر کرده است که این اعمال در محدوده «فعالیت مسالمت آمیز حقوق بشری» قرار دارد.

مدارک و اعمال شامل می شود: «توزیع کتاب های نوشته شده به زبان ترکی»، «حمایت از حقوق زبان مادری» و «پست در حساب اینستاگرام وی در مورد دیگر زندانیان در ایران، از جمله فعال ترک آذربایجانی عباس لسانی».

علیرضا فرشی پیش‌تر از بابت اجرای حکم ۲ سال حبس و ۲ سال تبعید در تاریخ ۲۱ ژوئیه سال ۲۰۲۰ با خشونت توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و در زندان تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفت.

عفو بین الملل می‌گوید، هنگام بازداشت، یک مأمور علیرضا فرشی را روی آسفالت کشیده و با گذاشتن زانویش بر گردن فرشی، گردن او را فشار داده بگونه ای که مانع نفس کشیدن فرشی شده است و سپس در حالی که او خونریزی داشت و دستبند به دست بود، به طور مکرر مشت و سیلی به صورت او زده است.

علیرضا فرشی وقتی به زندان رسید، با وجود اینکه هنوز خون آلود بود و درد زیادی داشت، از مراقبت های پزشکی برای چشم چپش و سایر جراحات محروم شد. وی گزارش کرده است که هنوز به خوبی قادر به دیدن از چشم چپ نیست.

عفو بین الملل از مقامات ایرانی می خواهد تا علیرضا فرشی، مدافع حقوق بشر ترک آذربایجانی را که به دلیل فعالیت مسالمت آمیز حقوق بشری، از جمله پیشبرد حقوق زبان مادری، به ناحق زندانی شده است، آزاد کنند.

عفو بین الملل همچنین تاکید کرد، وی باید به طور منظم به خانواده، وكیلی بر اساس انتخاب خودش و خانواده اش و همچنین به مراقبت های پزشکی كافی از جراحات وارده منجمله جراحات وارده به چشم در حین بازداشت‌ در ژوئیه ۲۰۲۰ دسترسی داشته باشد.

عفو بین الملل همچنین از مقامات ایرانی می خواهد که ادعاهای علیرضا فرشی در مورد شکنجه یا سایر بدرفتاری ها را هنگام بازداشت در ژوئیه سال ۲۰۲۰ بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که مسئولین در دادرسی های عادلانه به دادگاه کشیده می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا