اقتصادایرانجهان

رویترز: ونزوئلا به ایران در ازای دریافت بنزین سوخت جت ارسال می‌کند

رویترز با استناد به سه نفر از منابع خود گفت که ونزوئلا در ازای واردات بنزین به عنوان بخشی از توافق مبادله‌ای که توسط دو شرکت نفتی دولتی بعمل آمده، سوخت جت به ایران منتقل می‌کند.

ایران از سال گذشته همزمان با تشدید تحریم ها بر علیه خود و ونزوئلا، کمک های خود را به این کشور افزایش داده است.

این در حالیست که دو کشور جزئیات کمی در مورد آنچه ایران در ازای ارسال بنزین به ونزوئلا دریافت می‌کند ارائه داده اند.

سفارت ایران در کاراکاس در ماه اوت گفت که ونزوئلا محموله‌ای از انبه و آناناس را به عنوان بخشی از “روابط تجاری برد برد” به ایران ارسال کرده است.

اکنون یک منبع مطلع به رویترز گفت که «شرکت ملی نفت ایران» و «شرکت نفت و گاز دولتی ونزوئلا» سال گذشته با مبادله سوخت جت برای پرداخت هزینه بنزین موافقت کرده‌اند.

رویترز می‌گوید، مبادله سوخت نشان می دهد که نقل و انتقال سوخت ایران به ونزوئلا می تواند در طولانی مدت ادامه یابد.

به گفته رویترز، به دلیل توقف مسافرت‌های هوایی داخلی به دلیل محدودیت‌های کرونایی، اکنون سوخت جت در ونزوئلا به وفور یافت می شود.

این منبع گفت، سوخت جت با نفتکش‌های ایرانی که بنزین را به ونزوئلا تحویل می دهند حمل می شود و کشتی ها به طور کامل در هر دو مسیر بارگیری می کنند.

از زمان شروع تحریم واشنگتن برای مالکان کشتی‌هایی که تحریم‌های ایران و ونزوئلا را دور می‌زنند، بسیاری از شرکت های مستقل نفتکش تمایلی به حمل نفت ونزوئلا یا واردات سوخت برای این کشور ندارند.

منابع گفته‌اند که هر محموله بنزین و سوخت جت بعداً قیمت گذاری و پرداخت می شود. اگر اختلاف در ارزش محموله‌ها وجود داشته باشد (بین محموله های مبادله ای)، مابه‌التفاوت از طریق محموله های بعدی پرداخت می شود.

بر اساس منابع و اسناد «شرکت نفت و گاز دولتی ونزوئلا» که رویترز مشاهده کرده، حداقل یک محموله ۱.۹ میلیون بشکه ای سوخت جت از ماه اکتبر به «شرکت ملی نفت ایران» تحویل داده شده است.

بر اساس داده‌های «ریفینیتیو آیکون»، که مسیر کشتی‌ها را ثبت می‌کند، از ماه می سال ۲۰۲۰ تاکنون کشتی‌های ایرانی دست‌کم سه بار در بنادر ونزوئلا لنگر انداخته‌اند.

مشخص نیست که آیا ایران از سوخت جت ونزوئلا برای مصارف داخلی استفاده می کند یا آن را دوباره به فروش می‌رساند.

شرکت نفت و گاز دولتی ونزوئلا، وزارت نفت این کشور و همچنین، شرکت ملی نفت ایران نیز به سوال رویترز پاسخ نداده است.

در جدیدترین مورد، نفتکش ایرانی فورچون در اوایل فوریه در بندر پورتو لاکروز در شرق ونزوئلا ۳۰۰ هزار بشکه بنزین ایران را تحویل داد و در مقابل ۲۵۰ هزار بشکه سوخت جت ونزوئلا را برای ایران بارگیری کرد.

در یکی دیگر از محموله‌ها ونزوئلا به ایران اکسید آلومینیوم ارسال کرد. مقامات آمریكایی گفته اند كه كاراكاس به تهران طلا نیز می پردازد.

بخشی از محموله های بنزین ایران سال گذشته توسط وزارت دادگستری آمریکا توقیف شد و این امر کمبود سوخت در ونزوئلا را تشدید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا