جهان

زلنسکی به شورای امنیت: روسیه را به دلیل جنایات هولناک علیه غیرنظامیان اوکراینی محاکمه کنید

رییس‌جمهوری اوکراین گفت نیروهای روسیه تعمدا کودکان، بزرگسالان و زنان را کشته و اجساد آنها را سوزاندند.

رییس‌جمهوری اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل خواست روسیه را به دلیل ارتکاب جنایت‌های هولناک علیه غیرنظامیان اوکراینی، از جمله مثله‌سازی و شکنجه آنها، در دادگاهی بین‌المللی به محاکمه بکشد.

زلنسکی در سخنرانی ویدیویی برای شورای امنیت جنایت‌های نیروهای روس در شهر بوچا و نقاط دیگر اوکراین را به جنایت‌های داعش تشبیه کرد و گفت: «آنها مردم را قطع عضو کرده و گلویشان را بریدند، به زنان تجاوز کردند و مقابل چشم کودکانشان آنها را کشتند. زبان‌ آنها را از حلقوم بیرون کشیدند، فقط به این دلیل که نمی‌خواستند آنچه را متجاوزان می‌گفتند، تکرار کنند.»

او افزود: نیروهای روسی غیرنظامیان را شکنجه کردند، به سر مردم شلیک کردند، آنها را داخل چاه انداختند، آنها را در خانه‌هایشان با پرتاب نارنجک کشتند و «برای تفریح» با تانک آنها را له کردند.

زلنسکی خاطرنشان کرد این جنایت‌ها تنها به بوچا محدود نمی‌شود و موارد مشابه در نقاط دیگر نیز رخ داده است.

رییس‌جمهوری اوکراین گفت نیروهای روسیه تعمدا کودکان، بزرگسالان و زنان را کشته و اجساد آنها را سوزاندند.

زلنسکی تاکید کرد هم مجریان و هم آمران این جنایات جنگی باید در دادگاهی همانند آنچه پس از جنگ جهانی برای آلمان نازی برگزار شد، محاکمه شوند.

او همچنین خواستار لغو عضویت دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل شد.

در مقابل، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت گفت تا زمانی که نیروهای روسی باچو را تحت کنترل داشتند حتی علیه یک نفر هم خشونت اعمال نشد و تاکید کرد فیلم‌های که از بوچا منتشر شده «کاملا ساختگی» هستند.

این در حالی است که تصاویر ماهواره‌ای که از زمان اشغال بوچا از سوی روسیه منتشر شده نشان می‌دهد اجساد افراد به مدت چند هفته در خیابان‌ها رها شده بود.

انتشار فیلم‌هایی که از قتل عام غیرنظامیان در بوچا پس از عقب‌نشینی روسیه منتشر شده، اعتراضات بین‌المللی گسترده‌ای را برانگیخته و بسیاری از کشورهای غربی پس از اخراج دیپلمات‌های روسی خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه، از جمله منع واردات زغال سنگ این کشور شدند.

ماه گذشته دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه در ارتباط با جنایت‌های جنگی احتمالی در اوکراین تحقیق و تفحصی را آغاز کرده بود.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت گفت روسیه باید به دلیل تخلفاتش در اوکراین مجازات شود.

پیش‌تر، امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، اعلام کرد که کشورش از تحقیقات بین‌المللی درباره جنایات جنگی روسیه در اوکراین حمایت می‌کند.

وزیر خارجه اسرائیل نیز برای نخستین بار نیروهای روسی را متهم کرد که در شهر بوچا دست به جنایات جنگی زده‌اند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز درباره کشتار بوچا گفت: «ما از تصاویر وحشتناک بوچا – صحنه‌های وحشتناک- شوکه شده‌ایم و آنها را محکوم می‌کنیم. رنج شهروندان اوکراینی بسیار است و ما هر کاری بتوانیم برای کمک انجام می‌دهیم.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفت: «آنچه در بوچا دیدیم، یک کارزار عمدی برای کشتن، شکنجه، تجاوز و ارتکاب جنایات است.»

 

ناتو ارائه تسلیحات پیشرفته به اوکراین را بررسی می‌کند

 

در همین حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: تصاویر بوچا وحشیگری غیرقابل تحملی است که اروپا طی چندین دهه شاهد آن نبوده است.

استولتنبرگ با اشاره به اینکه متحدان ناتو مصمم به ارائه سلاح‌های بیشتر به اوکراین هستند گفت: کشورهای ناتو درباره تحویل تسلیحات پیشرفته از جمله سلاح‌های ضد تانک به اوکراین بحث می‌کنند.

او افزود: انتظار می‌رود کشورهای عضو ناتو برای حمایت از سایر کشورها مانند گرجستان و بوسنی اقدامات بیشتری انجام دهند.

از سوی دیگر، نماینده چین در سازمان ملل متحد ضمن مخالفت با افزایش فشارها بر روسیه گفت: تحریم‌ها بهترین راه حل برای بحران اوکراین نیستند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز گفت: غرب با ایجاد تشنج بر سر بوچا، در تلاش است مانع از مذاکرات روسیه و اوکراین شود

لاوروف تاکید کرد: مذاکرات با اوکراین باید هرگونه گسترش ناتو به سمت شرق را متوقف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا