آذربایجان

امروز ۱۶ فروردین مصادف با صدمین سالگرد شهادت سردار جنبش مشروطه حاج باباخان اردبیلی، فعالان ورزشی( اردبیل تیراختورچولاری) و فعالان فرهنگی بر سر مزار آن قهرمان بی بدیل حاضر گشته و یاد و خاطرش را گرامی داشتند.

حاج باباخان اردبیلی از سرداران جنبش مشروطه خواهی است که رشادتهای فراوان و تأثیر گذاری بی چون و چرایش در پیروزی نهضت مشروطه زبانزد خاص و عام میباشد. وی با ستارخان همراه شده و با یاری هم توانستند مشروطیت را به نتیجه برسانند.

پیکر آن قهرمان بزرگ نهضت مشروطیت در قطعه مفاخر اردبیل به خاک سپرده شده است.

بهانه اصلی جمع شدنمان در این مکان فرهنگ سازی برای توجه به قهرمانان و مفاخرمان است و یافتن پاسخ برای این سوال که:
چرا مسئولان ما به قهرمانان و تاریخمان آنقدر بی اعتنا هستند که حتی نام یک خیابان و کوچه به اسم این سردار بزرگ نیست؟ البته میدان کاج واقع در شهرک ساحلی قبلا نامش باباخان بود( همانگونه که در تصاویر بالا میبینید) که آن را هم عده ای پان ایرانیست یا افراد دیگری کم کم رنگ تابلوش را پاک کردند، بعد آنرا له کردند و بعدش هم کار به جایی رسید که کلا نام میدان را عوض کرده کاج گذاشتند.
این در حالی است که افراد مشابه با او در همان دوران منجمله میرزاکوچک خان جنگلی در رشت و ستارخان در تبریز و رییسعلی دلواری در بوشهر ارج و قرب بی نهایتی دارند مثلا در تبریز در پارک مشروطه پیکره ای از ستارخان سوار بر اسب و در خانه مشروطه مجسمه تمام قد از او و در بوشهر پیکره رییسعلی دلواری در میدان شهر و پیکره میرزا کوچک خان در میدان شهرداری رشت واقع است و استادیومی به نام وی نیز در آن شهر وجود دارد، در تهران نیز خیابانی به نام ستارخان نام گذاری شده که در آن پارکی هم به نام وی وجود دارد و در شهر اردبیل که شهری توریستی میباشد هیچ نشانی از او در نمادهای شهری یافت نمی شود.
و ما خواسته مان این است که نام خیابانهای اصلی مان به اسم مفاخر و ستارگان تاریخ اردبیل و آزربایجان باشد.
سراسر تاریخ ما پر است از قهرمانی ها و قهرمانان بزرگ که هیچ کدام را نه میشناسیم و نه میدانیم برای همین اکثرا موقع حرف زدن در مورد هویت مان دهانمان بسته میماند و دنباله رو برای تاریخ دیگران میشویم، البته این درد در کل آزربایجان مشترک است ولی در اردبیل بیشتر به چشم می آید.
اگر مسئولان کاری نمیکنند حداقل باید خودمان دست به کار شویم، بخوانیم، آگاه شویم و تا جایی که میتوانیم مردم را نسبت به تاریخ، فرهنگ و افتخارات خود آگاه کنیم بلکه کمی از دردهای ناآگاهی و دنباله رو دیگران بودنمان حل شود.
#اردبیل_تیراختورچولاری

صدمین سالگرد شهادت سردار جنبش مشروطه حاج باباخان اردبیلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا