جهان

اندیشکده آمریکایی: احیای برجام بیش از یک تریلیون دلار به جیب رژیم ایران سرازیر می‌کند

در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام» را احیا کنند، یک اندیشکده مشهور آمریکایی می‌گوید احیای این توافق در نهایت بیش از «یک تریلیون دلار» برای رژیم ایران به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری «فاکس نیوز»، «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در آخرین گزارش خود درباره مذاکرات «برجام» اطلاع داده که اگر نسخه فعلی توافق به مرحله اجرایی برسد، جمهوری اسلامی تنها 274 میلیارد دلار در سال اول دریافت می‌کند، و به‌طور بالقوه بیش از یک تریلیون دلار تا سال 2030 سرمایه کسب خواهد کرد.

هجوم سرمایه‌ به ایران پس از لغو تحریم‌ها از چندین سو انجام خواهد شد. نسخه فعلی توافق به رژیم ایران اجازه دسترسی به 141 میلیارد دلار دارایی‌ را می‌دهد که در حال حاضر توسط کشورهای خارجی یا دیگر مراجع بین‌المللی مسدود شده‌اند.

علاوه بر این، کاهش هزینه‌های واردات و صادرات پس از لغو تحریم‌ها، درآمد حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی ایران را به بیش از 121 میلیون دلار می‌رساند، در حالی که 12 میلیارد دلار هم از هزینه‌های ایران کم می‌کند.

به گفته «فاکس نیوز»، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها هفته گذشته نیز درباره احتمال بخشیده شدن برخی تحریم‌های سپاه پاسداران به دنبال احیای احتمالی «برجام» هشدار داد و گفت در اولین روز اجرای توافق، دولت بایدن قرار است سه فرمان اجرایی که هفت میلیارد دلار از وجوه مسدودشده مرتبط با سپاه را آزاد می‌کند، را لغو کند.

مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت بایدن دارد خود را آماده می‌کند تا تحریم‌های عمده تروریستی را لغو کند، که به معنای نقض تعهد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه به کنگره خواهد بود.»

وی افزود: «به نظر می‌رسد دولت قصد دارد با استفاده از یک ترفند قانونی، به شرکت‌های خارجی که می‌خواهند با سپاه پاسداران تجارت ‌کنند، چراغ سبز نشان دهد.»

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا