خاورمیانه

شش کشته و ۸۱ مجروح در استانبول؛‌ وزیر کشور از دستگیری فردی در ارتباط با انفجار خبر داد

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه به نقل از سلیمان سویلو، وزیر کشور، از دستگیری فردی در ارتباط با انفجار بمب در استانبول، که شش کشته و ۸۱ مجروح بر جای گذاشت، خبر داد.

ساعاتی پس از انفجار، فوات اوکتای معاون رییس جمهور، از محل بازدید کرد تا آخرین آمار تلفات و مجروحین را اعلام کند و قول داد که موضوع را «بسیار زود» حل کند.

رجب‌طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، پیش‌تر در یک سخنرانی زنده گفت انفجار در میدان تقسیم (تکسیم) استانبول «بوی تروریسم» می‌دهد. این در حالی‌ است که هنوز هیچ گروهی مسوولیت حمله انتحاری را نپذیرفته.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه که در خیابان استقلال حضور داشت، اعلام کرد: فردی که بمب را در منطقه بی‌اوغلو گذاشته بود توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

سویلو ابراز داشت: حدود 6 سال است که حادثه‌ای تلخ و تروریستی مانند آنچه دیشب در استانبول رخ داد، اتفاق نیفتاده بود. ما شرمنده ملت خود هستیم. امسال حدودا 200 حادثه تروریستی را خنثی کردیم، شاید برخی از آنها می‌توانست عواقب بدتری نیز داشته باشد.

وی با تاکید بر ادامه مبارزه قاطعانه با معضل تروریسم گفت: در جغرافیای بسیار ملتهبی قرار داریم، اما با عزم راسخی که به رهبری جناب رئیس‌جمهورمان داریم، تروریسم را نابود خواهیم کرد.

او ضمن عرض تسلیت به خانواده قربانیان تصریح کرد: 6 شهید داریم، برای آنان طلب رحمت و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت دارم. به عیادت مجروحان در بیمارستان رفتیم.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص این حمله تروریستی گفت: بر اساس ارزیابی‌های اولیه، دستور این اقدام از کوبانی صادر شده است. عامل جنایت از عفرین عبور کرده است. هم‌اکنون هزاران سرباز دلاور ما در آن سوی مرزها برای جلوگیری از تروریسم تلاش می کنند. عامل این حادثه بازداشت شد. پیش از آن نیز حدود 21 نفر دیگر بازداشت شده بودند.

سویلو با بیان اینکه گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د پشت این حمله تروریستی است، اظهار داشت: از تمام نیروهایی که در دستگیری عامل حمله تلاش کردند، قدردانی می‌کنم، چون نقشه‌های شوم دیگری وجود داشت. به مبارزه قاطعانه با تروریسم و حامیان آن ادامه خواهیم داد.

او اذعان داشت: خیابان استقلال نورچشم ملت ماست. ما می‌دانیم کسانی که این اقدام را انجام دادند چه پیامی می‌خواهند به ما بدهند. ما این پیام را دریافت کردیم. نگران نباشید، این را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت. به نظر من ضروری است که پیام تسلیت امروز ایالات متحده را به گونه‌ای ارزیابی کنیم که گویی قاتلی است و از اولین کسانی است که به صحنه جنایت آمده است.

آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا، در ابراز همبستگی پس از حمله انتحاری در ترکیه گفت: «از تلفات جانی ناشی از انفجار امروز استانبول عمیقا متاسفیم. صمیمانه‌ترین تسلیت خود را به خانواده قربانیان و مردم ترکیه ابراز می‌کنیم.»

 

نت‌بلاکس نیز خبر داد «توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و فیس‌بوک» در ترکیه پس از انفجار مرگبار در استانبول، محدود شده است.

پس از انفجار، تیم‌های پلیس خیابان استقلال را تخلیه کردند و مسجد تقسیم نیز بسته شد.

بالگردهایی نیز بر فراز این منطقه به پرواز درآمده‌اند.

علی یرلیکایا، استاندار استانبول نیز در بیانیه‌ای در توییتر خود نوشت که این انفجار حدود ساعت ۱۶:۲۰ رخ داده است.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده این انفجار در محل عبور عابران پیاده و در منطقه‌ای که مغازه‌ها قرار دارند رخ داده است.

این ویدیوها تصاویری از شهروندانی را نشان می‌دهد که در حال قدم زدن در خیابان بودند و پس از انفجار متواری شدند.

هنوز گروهی مسوولیت این حمله انتحاری را بر عهده نگرفته است. اما برخی از رسانه‌های ترکیه این انفجار را به گروه پ.ک.ک یا طرفداران فتح‌الله گولن منصوب کرده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا