ایرانخاورمیانه

وزیران خارجه عربستان سعودی و سوریه در جده دیدار کرده و از روند احیای روابط استقبال کردند

وزیران خارجه عربستان سعودی و سوریه پس از دیدار در جده در بیانیه‌ای مشترک از آغاز روند از سرگیری خدمات کنسولی و پروازها میان دو کشور استقبال کرده و بر لزوم کنترل دولت سوریه بر تمام قلمرو این کشور و پایان حضور گروه‌های شبه‌نظامی تاکید کردند.

این اولین سفر بلندپایه‌ترین دیپلمات سوریه به عربستان سعودی طی ده سال گذشته است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، و همتای سوریه‌ای او فیصل مقداد همچنین درباره حل سیاسی بحران سوریه و چشم‌انداز بازگرداندن این کشور به جهان عرب گفت‌وگو کردند.

دو طرف همچنین درباره همکاری‌ها برای مقابله با قاچاق مواد مخدر نیز رایزنی کردند. آمریکا و کشورهای اروپایی از مدت‌ها قبل رژیم اسد را به نقش داشتن در قاچاق میلیاردها دلار ماده مخدر کپتاگون متهم کرده‌اند.

همزمان با سفر وزیر خارجه سوریه به عربستان سعودی، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه این کشور، با نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه نیز به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

سفر وزیر خارجه سوریه به جده دو روز پیش از نشست وزیران خارجه کشورهای منطقه به میزبانی عربستان سعودی صورت می‌گیرد که در آن موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد عربستان سعودی قصد دارد در نشست بعدی اتحادیه عرب در ۲۹ اردیبهشت از بشار اسد نیز دعوت کند. هنوز مشخص نیست سایر کشورهای عربی نیز با این اقدام موافق باشند، اما در صورت حضور اسد در این نشست، فصلی از انزوای منطقه‌ای رژیم سوریه به پایان خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا