آذربایجاناجتماعیایرانسیاستفرهنگ و هنر

محسن مجتهد شبستری، امام جمعه سابق و یکی از بانیان تخریب ارک تبریز مُرد

مجتهد شبستری، نماینده اسبق خامنه‌ای در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه سابق تبریز، ساعتی پیش به علت سکته در بیمارستان امام حسین تهران مُرد.

محسن مجتهد شبستری، نماینده اسبق خامنه‌ای در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه سابق تبریز، ساعتی پیش به علت سکته در بیمارستان امام حسین تهران مُرد.

مجتهد شبستری، که عضو سابق مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بود، یکی از بانیان اصلی تخریب و گودبرداری‌هایی در «ارگ علیشاه تبریز» و ساخت مصلی تبریز در آن بود.

این نماینده اسبق خامنه‌ای در آذربایجان‌شرقی همچنین سابقه تاریکی در سرکوب فعالین حرکت دمکراسی‌خواه و هویت طلبانه آذربایجان در دورانی که به عنوان نماینده علی خامنه‌ای، رهبر ایران در آذربایجان شرقی بود، دارد.

پیش‌تر، فعالین سیاسی-مدنی آذربایجانی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی، به خصوص در گردهمایی‌های قلعه بابک از بگیر ببندهایی که به دستور وی انجام می‌شد، خبر داده بودند.

اکبر تقی‌زاده، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی، معمار و مرمت‌گر در گفتگویی که فروردین ۱۴۰۰ با مجله «صبح تبریز» داشته به ماجرای تخریب و گودبرداری‌هایی اشاره کرده که در دوره مدیریت او بر میراث فرهنگی و هم‌زمان با روی کار آمدن مجتهد شبستری به عنوان امام جمعه جدید تبریز آغاز شد تا ردپای یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی آذربایجان رو به نابودی رفته و به‌جایش مصلی ساخته شود.

اکبر تقی‌زاده در این گفتگوی خود گفته بود: «محسن مجتهدشبستری (امام جمعه وقت تبریز)، یکی دو ماه بعد از حضور در تبریز، در جلسه‌ای به من گفتند، فلانی! خیالت راحت! من نمی‌خواهم کاری که «آقای ملکوتی» (امام جمعه تبریز از سال ۶۰ تا خرداد ۷۴) می‌خواست را انجام بدهم. گفتم، چه کاری؟ گفتند، قصد ندارم در کنار ارک، مصلی بسازم.»

مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داده بود: «اما مدتی بعد، آقای علی عبدالعلی‌زاده (استاندار وقت آذربایجان‌شرقی) زنگ زدند و گفتند، فلانی، آقای شبستری می‌خواهد مصلی بسازد! گفتم، آخر ایشان به من حرف دیگری زده‌اند. گفت، به هر حال، الان نظرشان عوض شده است… چند روز بعد، جلسه‌ای در جوار ارک برگزار شد… آقای شبستری در مورد ساخت مصلی در جوار ارک صحبت کرد… گفتم، قانون این اجازه را نمی‌دهد که شما در محدوده و حریم تاریخی، ساخت و ساز کنید. گفت، کدام قانون!؟ گفتم همان قانونی که شما خودتان در مجلس به تصویب رسانده‌اید! (وی آن موقع نماینده مجلس هم بود).»

تقی‌زاده افزوده بود: «بعد از آن گفتگو، رفتم بازدید و دیدم با بیل مکانیکی روی محوطه کار می‌کنند. یک نفر آمد و گفت، ما گشته‌ایم، اینجا اثر تاریخی نیست! اصرار هم داشت که من صورت‌جلسه‌شان را امضا کنم. یکی از آجرها را از بین خاک‌ها بیرون کشیدم و گفتم، ببین! این «آجر دوره ایلخانی» است!»

وی گفته بود، بعدا در جلسه‌ای که در تهران گذاشتیم و «مهندسِ پروژه مصلی هم آمده بود که آقای شبستری را تشویق می‌کرد. بگذریم که همان فرد، بعدها کلی فساد مالی به راه انداخت.»

وی گفته بود: «آنجا آقایان کازرونی (رئیس میراث کشور) به آقای شبستری گفت، اجازه بدهید مردم تبریز، به عینه، این مسجد سلجوقی را ببینند و بدانند که نیاکان‌شان، چه سابقه دینی دور و درازی در تاریخ دارند. اما آقای شبستری مخالفت کرد و گفت: “نه! اینها می‌خواهند یک تکه “سَفال” از خاک بیرون بیاورند و آن را پیراهن عثمان کنند!”»

تقی‌زاده اظهار داشته بود: «چند روز از جلسه نگذشته بود که در یکی از روزهای جمعه، خبر آوردند که مجموعه آقای شبستری، بولدوزر گذاشته‌اند و چپ و راست محوطه را زیر و زبَر کرده‌اند. متاسفانه وقتی باستان‌شناسان آمدند، دیگر کار از کار گذشته بودند. گفتند این محوطه، مضطرب شده و دیگر قابلیت حفاری ندارد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا