اجتماعیایرانجهانسیاست

تصویب قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر توسط ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل 

قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر توسط ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل با ۷۹ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۷۱ رأی ممتنع تصویب شد.

باب ری، نماینده دولت کانادا در سازمان ملل متحد در توییتی نوشت: «قطعنامه [محکومیت نقض حقوق بشر] ایران در کمیته سوم مجمع عمومی با ۷۹ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۷۱ رأی ممتنع تصویب شد.»

باب ری در ادامه نوشته که پیش نویس این قطعنامه توسط کانادا پیشنهاد شده بود. او نوشت که «به کل تیم خود افتخار می‌کنیم.»

این قطعنامه علاوه بر ابراز نگرانی از اعدام‌ها، به ویژه اعدامهای زیر ۱۸ سال در ایران، از این کشور خواست اطمینان حاصل کند که هیچ‌کس در ایران تحت شکنجه، رفتار توهین‌آمیز و بی‌رحمانه، از جمله خشونت جنسی، قرار نخواهد گرفت.

علاوه بر این، کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل از حکومت ایران خواست روند گسترده دستگیری و بازداشت‌های خودسرانه را متوقف کرده و افرادی را که به دلیل اعمال حقوق و آزادی‌های بنیادین خود، از جمله شرکت در اعتراضات، بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

این قطعنامه همچنین از ایران خواست احکام سنگین، از جمله اعدام و تبعیدهای طولانی مدت را که علیه معترضان بازداشت شده صادر شده است تغییر دهد و به آزار مدافعان حقوق بشر، معترضان و خانواده‌های آنان، روزنامه‌نگاران و افرادی که با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل همکاری می‌کنند، پایان دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا