آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

خانواده روزبه پیری خواهان برخورد با ضرب و شتم کنندگان فرزندشان، حین بازداشت شدند

خانواده روزبه پیری با تنظیم شکواییه‌ای خطاب به بازپرس شعبه شانزده گلکار تبریز، خواهان برخورد با ضرب و شتم کنندگان فرزندشان حین بازداشت شده‌اند.

خانواده روزبه پیری، فعال سیاسی آذربایجانی که ۱۸ شهریور، در تبریز بازداشت شده است، با تنظیم شکواییه‌ای خطاب به بازپرس شعبه شانزده گلکار تبریز، خواهان برخورد با ضرب و شتم کنندگان فرزندشان حین بازداشت شده‌اند.

خانواده روزبه پیری همچنین از آقای موسوی، بازپرس پرونده خواسته اند اجازه معاینه پزشک معتمد پزشکی قانونی از فرزندشان در بازداشتگاه را صادر نماید تا آثار ضرب و جرح این فعال آذربایجانی در زمام بازداشت با مرور از بین نرود.

بنا به اطلاع نزدیکان و شاهدان لحظه بازداشت پیری، وی به شدت توسط ضابطین مورد ضرب و شتم واقع شده و سر و صورتش در هنگام سوار شدن به خودروی مامورین خونین بوده است.

روزبه پیری سردبیر سابق نشریه تبریز، موسس تشکل دانشجویی نوید اعتدال و مترجم کتاب “سلطان محمد فاتح” است.

متن شواییه خانواده روزبه پیری بدین شرح است:

 «بازپرس محترم شعبه شانزده گلکار تبریز 

  باسلام و تحیات

احتراماً نظر به اینکه آقای روزبه پیری فرزند علی در مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۸ در آدرس خیابان دکتر حسابی نرسیده به فلکه شبنم واقع در منطقه رجایی شهر شهرستان تبریز، توسط تعدادی لباس شخصی به حدود ۱۲ نفر، با فقدان ارائه حکم دستور قضایی موردی بازداشت گردیده است. و در حین دستگیری مشارالیه، اقدام ضابطین توأم با در نظر نگرفتن رعایت اصول اساسی و بالاخص عدم توجه به تکلیف ماده ۷ قانون آیین دادرسی کیفری که بیانگر اصل رعایت حقوق شهروندی مطابق با “ماده واحده قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی – مصوب ۱۳۸۳/۰۲/۱۵” می باشد، به عمل آمده است. چنانکه در رفتاری غیر از حفظ شأن و کرامت انسانی و توجه به اصل برائت هر مظنون و متهم، مأمورین مربوطه با هجوم و حمله به نامبرده اقدام به ضرب و شتم شدیدی نموده اند. دال بر این ادعا تماس اهالی محله با کلانتری نزدیک به محل در هنگام مشاهده رفتارهای فوق الاشاره ضابطان لباس شخصی و ارائه گزارش رعب انگیز و دهشتناک از برخورد ارتکابی می باشد که النهایه با حضور مامورین کلانتری در محل و صحبت های کوتاه، اعلام می کنند اینها مامورین دولت می باشند و اقدام به پراکنده کردن مردم می نمایند. حقیقتاً اینچنین رفتارهایی برخلاف حسب فرمایشات ریاست قوه قضاییه بوده و مع الاسف اقدامات این اشخاص خارج از حدود حاکمیت قانون می باشد.  

شایان ذکر است از تاریخ بازداشت آقای پیری، تاکنون هیچگونه اطلاع دقیقی از وضعیت نامبرده علی الخصوص شرایط و اوضاع و احوال جسمی، در دسترس خانواده قرار نگرفته است که این امر علاوه بر خلاف نص قانون آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین مرتبطه موجبات نگرانی عدیده ای خانواده دال بر ضرب و شتم به هنگام دستگیری را شده است. لازم به ذکر است در رویه غیرمتعارف بیشتر مأمورین انتظامی و امنیتی در مواجهه با چنین مواردی و فرار از ارتکاب رفتار مجرمانه شان به جرم “تمرد نسبت به مأمورین دولتی در حین مأموریت” متوسل می شوند. این در حالی است که آقای پیری را پس از ضرب و شتم و زدن دستبند و چشمبند سوار خودرو کرده و دوباره از خودرو با لگد و مشت پیاده می نمایند و باز با حالت چشمبند و دستبند به دست با تکیه به ماشین مورد ضرب و شتم قرار داده و دوباره سوار بر ماشین می کنند. حال با تصور بر صحت ادعای جرم انگاری اخیر رویه دار شده، مورد دوم ضرب و شتم نسبت به احد چشمبند و دستبند خورده آنهم در مقابل ۱۲ نفر با چه هدفی تحقق یافته بود!! ولواینکه عنوان اتهامی فوق الاشاره دستاویزی برای فرار از جرم ارتکابی مکرر توسط ضابطین می باشد !! و آیا عدم مقابله با خاطیان، قاصران و عاملان، موجبات گسترش بازداشت و برخورد خودسرانه را فراهم و در نتیجه تحدید آزادی شهروندان نمی شود!! 

مع الوصف در راستای ثبوت ادعای فوق الاشاره شاهدانی وجود دارد که حاضر به ادای شهادت نزد مقام قضایی مبنی بر توضیح و توصیف چگونی ضرب و شتم و وخیم بودن حال نامبرده بعد از ضرب و جرح می باشند. 

علی ایحال نظر به اینکه اینجانبان به عنوان خانواده نامبرده در نگرانی شدید بسر می بریم و امیدواریم قانون حکمفرما شود، و اشخاص قائم به قانون باشند نه بلعکس، فلذا با استناد به مواد ۷ و ۵۱ قانون اخیرالذکر، از مقام قضایی محترم درخواست صدور دستورات مقتضی و لازم بنا به درخواست بستگان نزدیک وی که تقدیم کنندگان این درخواست می باشیم، یکی از پزشکان ترجیحاً پزشکی قانونی به تعیین بازپرس محترم، از شخص تحت نظر معاینه بعمل آورده و گواهی پزشکی در پرونده ثبت و مضبوط گردد و همچنین نسبت به تعقیب ضابطین  عامل بنا بر رفتار فراقانونی فوق الشرح ماوقع به هنگام دستگیری یادشده از قبیل عدم ارائه دستور بازداشت و کارت ویژه ضابط قضائی و علی الخصوص ضرب و شتم آقای پیری اقدامات لازمه مبذول گردد. 

مع هذا، ناگفته نماند که روزبه پیری مبتلا به بیمار لاعلاج کرون روده است و چنانکه داروهایش را مصرف و یا به موقع مصرف نکند، بشدت دچار درد در روده و خونریزی می شود. 

 با تجدید احترام؛ خانواده پیری»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا