آذربایجاناجتماعیایرانجهانسیاست

مراجعت فعالین حقوق‌بشر جمهوری آذربایجان به سازمان‌ملل در باره محکومیت بازداشت شدگان پارک جیرال اردبیل

گروهی از فعالان حقوق بشر جمهوری آذربایجان در نامه‌ای به سازمان ملل حکم زندان و شلاق ۱۲ فعال بازداشت شده در پارک جیرال اردبیل را محکوم کردند.

گروهی از سازمانها، حقوقدانان و فعالان حقوق بشر جمهوری آذربایجان طی مراجعتی به کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد و عفو بین الملل حکم زندان و شلاق ۱۲ تن از فعالین بازداشت شده در پارک جیرال اردبیل را محکوم کرده اند.

امضا کنندگان گفته‌اند: «ما گروهی از فعالان سازمانهای حقوق بشر از گروه کاری مشترک حقوق بشر در آذربایجان، نگران سرنوشت فعالانی هستیم که اخیراً در جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده و به‌ حبس محکوم‌ شده اند.»

دوازده تن‌ از فعالین سیاسی-مدنی آذربایجانی در جریان تجمع اعتراضی در پارک جیرال اردبیل به تجاوز نظامی ارمنستان به منطقه تووز آذربایجان که منجر به کشته شدن تعدادی از سربازان و غیرنظامیان آذربایجانی شد، توسط نیروهای امنیتی ایران با ضرب و شتم بازداشت شدند.

شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ شهر اردبیل با تصدی طاهر رسولی طی حکمی که روز شنبه ۱۷ مهر از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه (ثنا) به ۱۲ تن از بازداشت شدگان پارک جیرال اردبیل ابلاغ کرد، این فعالین آذربایجانی را در مجموع به ۱۸۰ ماه زندان و ۸۸۸ ضربه شلاق محکوم کرد.

بر اساس این گزارش، دادگاه مذکور، فعالین: «پرویز سیابی گرجان»، «حسین بالاخانی»، «عسگر اکبرزاده»، «مصطفی پروین»، «مرتضی پروین»، «مجتبی پروین»، «حامد حیدری»، «محمد جولانی»، «سبحان بخشی»، «مهدی هوشمند»، «بهمن خیرجو» و «سجاد جولانی» را از بابت اتهام «تمرد نسبت به مأمورین انتظامی حین انجام وظیفه» به تحمل ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و از بابت اتهام «مشارکت در اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال» به تحمل ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم کرده است.

همچنین، دادگاه بنا به در نظر گرفتن جهاتی از قبیل شرایط سنی، وضعیت جسمانی و موقعیت اجتماعی در خصوص ۷ تن از فعالین به نامهای «پرویز سیابی گرجان»، «حسین بالاخانی»، «حامد حیدری»، «محمد جولانی»، «سجاد جولانی» و «سبحان بخشی» مبادرت به تعویق صدور حکم تحت نظارت سیستم های الکترونیک (پابند الکترونیکی) در سطح شهر اردبیل و تعلیق مجازات به مدت چهار سال کرده است. 

در بخش دیگری از دادنامه صادره در خصوص اتهام «ایراد صدمه عمدی بدنی در حین دستگیری» از سوی «عسگر اکبرزاده» نسبت به یکی از پرسنل نیروی انتظامی، رأی قطعی به محکومیت پرداخت دو درصد دیه کامل از بابت ارش پارگی پرده گوش چپ و سه هزارم دیه کامل از بابت ضربه به چشم در عرض یک سال از زمان وقوع درگیری صادر گردیده است.

«ناوئلا جعفراوغلو فعال حقوق بشر و رئیس انجمن دیلارا علیوا آذربایجان برای حمایت از حقوق زنان» ، Lسعیدı قوجامانلی، رئیس دفتر حقوق بشر و حاکمیت قانون»، «سعادت بنانیارلی، رئیس شعبه آذربایجان سازمان بین المللی حقوق بشر»، «عوض حسنوف، رئیس جمعیت محققین حقوق بشر»، «ائلدار زینالوف، رئیس مرکز حقوق بشر آذربایجان»، «زلیها طاهروا، هماهنگ کننده برنامه مرکز حقوق بشر آذربایجان»، «میرواری قهرمانلی، رئیس سازمان حمایت از حقوق کارگران نفت» و «آرزو عبداله یئوا، رئیس کمیته ملی آذربایجان جامعه مدنی هلسینکی» از جمله امضا کنندگان این مراجعت حقوق بشری می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا