ایرانخاورمیانه

نخست وزیر اسرائیل: پیش‌نویس توافق احیای برجام با خطوط قرمز آمریکا نیز همخوانی ندارد

نخست‌وزیر اسرائیل با تاکید براینکه پیش‌نویس توافق حتی با خطوط قرمز آمریکا نیز همخوانی ندارد،گفت اسرائیل به چنین توافقی پایبند نیست و برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای هرکاری انجام می‌دهد.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت اختلاف ما با اسرائیل در این مورد تاکتیکی است.

وب‌سایت اکسیوس به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه با ارسال پیامی به کاخ سفید تاکید کرد که پیش‌نویس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام فراتر از پارامترهای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است و با خطوط قرمز دولت جو بایدن نیز همخوانی ندارد.

لاپید همچنین در دیدار با تد دویچ، رییس کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و تام نایدز، سفیر ایالات متحده در اسرائیل گفت: «زمان خروج از میز مذاکرات احیای برجام فرا رسیده و هر اقدام دیگری پیامی از ضعف به ایران می‌دهد.»

نخست‌وزیر اسرائیل افزود که در حال حاضر فقط باید درباره اقداماتی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی صحبت کنیم.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که یائیر لاپید به دویچ و نایدز گفته است که پیش‌نویس توافقنامه ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا شامل امتیازات بیشتری نسبت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برای ایران است و به اصول مورد نظر خود دولت جو بایدن نیز پایبند نیست.

لاپید در دیدار با رییس کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا مجلس نمایندگان و سفیر آمریکا در اسرائیل به بندی اشاره کرد که به گفته او در پیش‌نویس توافق ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا برای بستن پرونده سوالات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گنجانده شده است.

نخست وزیر اسرائیل گفت که براساس این بند در پیش‌نویس توافق، آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی طرف توافق از بسته شدن تحقیقات جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای ایران حمایت خواهند کرد.

لاپید با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خرداد ماه خود اعلام کرد که پاسخ‌های ایران ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت هسته‌ای اعلام نشده ایران را از لحاظ فنی معتبر نیستند، گفت: این گزارش باید باید یک پرچم قرمز برای جامعه بین‌الملل تلقی شود.

نخست وزیر گفت که اسرائیل به هیچ توافق هسته‌ای با ایران پایبند نیست و هر کاری که لازم بداند برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای و جلوگیری از استفاده تهران از نیروهای نیابتی در منطقه خواهد کرد و آمریکا این را می‌داند و به رسمیت می‌شناسد.

وب‌سایت اکسیوس همچنین به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که برخی از مقام‌های اسرائیلی تردید دارند که جو بایدن و برخی از دیگر مقام‌های ارشد آمریکا قبل از ارسال پیش‌نویس توافق به ایران،به طور کامل در جریان امتیازات تعیین شده در پیش‌نویس جدید اتحادیه اروپا قرار نگرفته‌اند.

از سوی دیگر آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه گفت که گزارش‌ها در مورد اینکه آمریکا با دادن امتیازات جدیدی به ایران برای احیای برجام موافقت کرده، کاملا نادرست است.

در همین حال ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به سوالی درباره پیام نخست وزیر اسرائیل، گفت که تردیدی نیست که ما به متحدان اسرائیلی خود درباره احیای برجام اختلاف تاکتیکی داریم اما این مورد که در این باره هم‌نظریم که ایران نباید هیچ‌گاه به سلاح اتمی دست پیدا کند.

پرایس با بیان اینکه مخالفت اسرائیل با احیای برجام تاثیری در تلاش‌های دولت بایدن در این زمینه ندارد، افزود که به نظر دولت آمریکا در صورت احیای برجام نیز ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد و دیپلماسی برای احیای برجام موثرترین راه برای دستیابی به این هدف است.

در همین حال به دنبال ارسال پیام نخست وزیر اسرائیل به کاخ سفید، مقام‌های این کشور گفتند که ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، هفته آینده برای دیدار و گفت‌وگو با جیک سالیوان، همتای آمریکایی خود، به واشنگتن سفر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا