ایرانجهان

شورای امنیت ملی آمریکا گزارش‌ها درباره دادن امتیاز به ایران برای احیای برجام را رد کرد

شورای امنیت ملی آمریکا گزارش‌ها را درباره موافقت دولت بایدن با ارائه تضمین‌های مورد تقاضای جمهوری اسلامی در روند احیای برجام برای پایان تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معافیت تحریمی شرکت‌های غربی فعال در ایران رد کرد

شورای امنیت ملی آمریکا در توییتی ضمن رد این گزارش‌ها گفت: «ما هرگز چنین شرایطی را نمی‌پذیریم. ما همچنین هیچ وقت از توافقی که داشت به درستی کار می‌کرد خارج نمی‌شدیم، تا اکنون شاهد گسترش سریع برنامه هسته‌ای ایران باشیم.»

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسش سمیرا قرایی، خبرنگار ایران اینترنشنال، در ارتباط با گزارش‌ها درباره موافقت دولت بایدن با ارائه امتیاز به ایران در روند احیای برجام، از اظهارنظر خودداری کرد و خبرنگار ایران اینترنشنال را به توییت شورای امنیت ملی کاخ سفید در رد این گزارش‌ها ارجاع داد.

پیش‌تر در روز پنج‌شنبه، جیم ریش،سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، در توییتی نوشت: «حکومت ایران در ارتباط با احیای برجام از دولت بایدن ضمانت‌هایی خواسته که شامل پایان تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، معافیت شرکت‌های غربی فعال در ایران از تحریم‌ها و اجازه برای تسریع برنامه هسته‌ای تهران است.»

جیم ریش خواسته‌های ایران در مذاکرات احیای برجام را «باج‌خواهی» خواند و گفت: «این موضوع پس از خروج فاجعه‌بار از افغانستان، به‌عنوان یک شکست بزرگ دیگر سیاست خارجی بایدن، در تاریخ ثبت می‌شود.»

پیش‌تر سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی، نیز گفته بود که گزارش‌ها مبنی‌بر اینکه آمریکا امتیازات جدیدی را برای ایران پذیرفته یا در حال بررسی آنهاست، کاملا نادرست است.

طبق فهرستی که میان اصولگرایان نزدیک به دولت رئیسی پخش شده و به دست ایران اینترنشنال رسیده، آمریکا با ارائه برخی امتیازات به ایران موافقت کرده که از جمله آنها می‌توان به رفع تحریم ۱۷ بانک و معافیت شرکت‌های خارجی از تحریم‌ها در صورت خروج واشینگتن از توافق احتمالی اشاره کرد.

بر اساس فهرستی که اصولگران آن را «سازش‌های» آمریکا خوانده‌اند، ایالات متحده توافق کرده که علاوه بر رفع فوری تحریم ۱۷ بانک، تحریم‌های۱۵۰ موسسه دیگر، از جمله ستاد اجرایی فرمان خمینی را لغو کند.

طبق اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، ایالات متحده همچنین توافق کرده سه فرمان اجرایی دونالد ترامپ را که پس از خروج آمریکا از برجام صادر شده بود، باطل کند.

بر اساس این فهرست، واشینگتن همچنین موافقت کرده در صورت خروج احتمالی دولت‌های بعدی ایالات‌ متحده از برجام، شرکت‌های خارجی که با ایران همکاری می‌کنند از تحریم‌ معاف شوند، اما به مدت این معافیت‌ها اشاره‌ای نشده است.

طبق این فهرست، ایالات متحده همچنین موافقت کرده ایران در ۱۲۰ روز اول اجرای توافق احتمالی، بتواند ۵۰ میلیون بشکه نفت بفروشد.

آزادسازی فوری هفت میلیارد دلار دارایی ایران در کره جنوبی از دیگر موارد این فهرست است که آمریکا مورد پذیرش قرار داده است.

بر اساس این فهرست، آمریکا همچنین با تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی موافقت کرده است.

در همین حال، وب‌سایت اکسیوس به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه با ارسال پیامی به کاخ سفید تاکید کرد که پیش‌نویس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام فراتر از پارامترهای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است و با خطوط قرمز دولت جو بایدن نیز همخوانی ندارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسشی درباره پیام نخست وزیر اسرائیل، گفت که تردیدی نیست که واشینگتن با متحدان اسرائیلی خود درباره احیای برجام «اختلاف تاکتیکی» دارد، اما دو کشور در این مورد که ایران نباید هیچ‌گاه به سلاح اتمی دست پیدا کند، هم‌نظر هستند.

پرایس با بیان اینکه مخالفت اسرائیل با احیای برجام تاثیری در تلاش‌های دولت بایدن در این زمینه ندارد، افزود که به نظر دولت آمریکا در صورت احیای برجام نیز ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد و دیپلماسی برای احیای برجام موثرترین راه برای دستیابی به این هدف است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا