جهانسیاست

کنگره آمریکا ساعت‌ها پس از هجوم طرفداران ترامپ به کنگره، پیروزی جو بایدن را تأیید کرد

چند ساعت پس از حمله صدها نفر از طرفداران دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، کنگره این کشور روز پنجشنبه ۱۸ دی‌ماه ۹۹ به طور رسمی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را تأیید کرد.

بلافاصله پس از صدور تاییدیه، کاخ سفید بیانیه ای از ترامپ منتشر کرد که در آن وی متعهد به “انتقال منظم” قدرت در ۲۰ ژانویه ،که بایدن به مقام خود سوگند یاد خواهد کرد، شده است.

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ نیز تاییدیه تمامی ۵۰ ایالت آمریکا را اعلام کرد.

پلیس آمریکا گفت چهار نفر در جریان حمله طرفداران ترامپ به کنگره کشته شدند – یکی بر اثر اصابت گلوله و سه نفر در اثر فوریت های پزشکی – و ۵۲ نفر دیگر دستگیر شدند.

طرفداران ترامپ، در حالی که نمایندگان مجلس در آنجا بودند، مجلس نمایندگان را محاصره کرده و درهای اتاق را شکستند و موضوع صدور تاییدیه را متوقف کردند.

ترامپ در حالی که بر ادعای خود مبنی بر تقلب در انتخابات تاکید داشت، گفت که انتقال منظم قدرت را انجام خواهد داد.

وی در بیانیه ای که دان اسكاوینو، سخنگوی کاخ سفید در توییتر خود منتشر كرد، گفت: “اگرچه من كاملاً با نتیجه انتخابات مخالفم و واقعیت ها با موضع من می‌خواند، اما در ۲۰ ژانویه انتقال منظمی رخ خواهد داد.”

هرج و مرج روز چهارشنبه پس از آن رخ داد که دونالد ترامپ گفت حاضر به متعهد شدن به انتقال صلح آمیز قدرت در صورت از دست دادن آن نخواهد بود.

برخی از جمهوری خواهان برجسته در کنگره، ترامپ را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و مسئولیت خشونت روز را به گردن او انداختند.

لیز چنی رئیس کنفرانس جمهوری خواهان مجلس نمایندگان در توئیتر خود نوشت: “تردیدی نیست که رئیس جمهور اوباشی را تشکیل داد، رئیس جمهور اوباشان را تحریک کرد، رئیس جمهور جمعیت [اوباش] را مخاطب قرار داد. او آتش را روشن کرد.”

تام کاتن، سناتور جمهوری خواه و محافظه کار برجسته از آرکانزاس، از ترامپ خواست که شکست در انتخابات خود را بپذیرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا