آذربایجانایران

پایان نمایشگاه آثار مصطفی پروین در سوئیس؛ بزرگداشت هنرمندی که نمایش آثارش در آذربایجان ممنوع است

نمایشگاه آثار هنری مصطفی پروین، هنرمند چندرشته‌ای و فعال مدنی آذربایجانی ساکن‌ اردبیل که در لوزان سوئیس برگزار میگردید با برگزاری مراسم تجلیل از این هنرمند خاتمه یافت.

این نمایشگاه با عنوان(iran a cœur à sang) «ایران با قلب و خون» ۲ جنبه را شامل می‌شود: ۱-محصول کمتر شناخته شده مصطفی پروین؛ با بیش از ۶۰ اثر نقاشی اورجینال و هنر سیاسی: اینستالیشن‌ها، ویدیو پرفورمنس‌ها ۲- مجموعه آثار عکاسی هنرمند سوئیسی آقای بنویت لانق benoit lange را بررسی کرده است.

آقای بنویت لانق در مراسم اختتامیه نمایشگاه، مشاهداتش را از کشور ایران به اشتراک گذاشته و اظهار داشت که وضعیت حقوق بشر در ایران بسیار نگران‌کننده است.

لانق افزوده که در این زمان همبستگی با یک نقاش ممنوعه اهمیت ویژه ای دارد. او در مورد دیدار خود با مصطفی پروین صحبت کرده و با اشاره به شرایطی که پروین در آن نقاشی‌های خود را می‌سازد تصریح کرد: نمی‌توان چنین هنرمندانی را ساکت کرد،  آنها سزاوار این هستند که به خاطر قدرتشان در برابر ناملایمات به رسمیت شناخته شوند‌. به هنرمندان شجاعی که درباره موضوعات تابو، نژادپرستی نهادی، سانترالیسم و نابرابری‌های سیستماتیک کار می‌کنند و حقایق دشوار را به اشتراک می‌گذارند، احترام بگذارید.

او در ادامه سخنانش افزود که برگزاری چنین نمایشگاهی برای اکثر هنرمندان سیاسی غیرممکن بوده و بسیاری در ایران به دلیل اظهار نظرهای سیاسی زندانی و حتی شکنجه‌ شده اند.

نمایشگاه یک‌ ماهه لوزان که در تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۱ شروع و ۱۰ فروردین‌ ماه ۱۴۰۲ به پایان رسید، سفری است در مهمترین مراحل تصویری مصطفی پروین که حجم وسیعی از آثار او را به وجود آورده است.

اغلب پیامی که انگیزه این آثار است حفظ تاریخ انکار شده یا انتقاد از ساختارهایی است که آزادی را محدود می‌کند.

بسیاری از آثار و عملکرد هنری پروین منعکس کننده داستان شخصی وی هستند، اما او به طور فزاینده ای به خلق آثار کاملا سیاسی روی آورده است.

آثار تجربی هنرمند، نشان‌دهنده درگیری‌ طولانی مدت آرتیست با سیاست فضاهای فیزیکی و اجتماعی است که از طریق منشور تجربیات او به عنوان هنرمند تورک منعکس شده است. او در جریان گفتگو با آقای بنویت لانق گفته است: هنر و مبارزه بخشی از زندگی من است. به عنوان یک هنرمند تورک می‌خواستم مخاطبان حقایق تلخ را ببینند و با آن روبرو شوند. می‌خواستم بازدیدکنندگان با فجایع‌، ممنوعیت‌ ها‌ و‌ محرومیت‌ های مردم این منطقه روبرو شوند.

لازم‌ به ذکر است نمایشگاه‌ یک ماهه‌ آقای پروین‌ در شهر لوزان‌ سوئیس‌ با استقبال‌ بی نظیر مخاطبان‌ مواجه‌ شده‌ است.

در ۱۰سال گذشته او به عنوان هنرمند چند وجهی مِدیوم‌های مختلف را تجربه کرده است و در پوزیشن‌های گوناگونی مثل نقاش، طراح، مجسمه ساز، ویدیو آرتیست، پرفورمر، طراح صحنه، طراحی و ساخت اینستالیشن، طراحی و اجرای پرفورمنس و پرفورمنس آرت و مشاور هنری فعالیت داشته است.

گفتنی است مصطفی پروین علی‌رغم لغو مجوز نمایشگاه نقاشی‌اش با‌ موضوع‌ «شیروان‌ دره‌ سی»  در آبان‌ ۹۶ توسط نیروهای امنیتی در اردبیل، نمایشگاهی با عنوان «اوین» در منزل شخصی خود و در حمایت از زندانیان سیاسی دایر کرد، که‌ با استقبال‌ هنرمندان‌ و‌ فعالین‌ مدنی‌ و سیاسی مواجه‌ شد.

او پیشتر نیز بارها به دلیل فعالیتهای مدنی و هنری خود سابقه احضار، تهدید، بازداشت، محکومیت را در پرونده‌ خود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا