آذربایجانتحلیل و گزارشجهان

متن سخنرانی صالح کامرانی، رئیس حزب مرکزی آزربایجان در کنفراس”وضعیت زنان در ایران” که با حضور نمایندگان سایر ملل و همچنین فعالان فمینیستی و سیاسی در پاریس برگزار شد.

روز ۳۱مارس ،پاریس ،کنفراس"وضعیت زنان در ایران"با حضور صالح کامرانی ،رئیس حزب مرکزی آزربایجان و نمایندگان سایر ملل و همچنین فعالان فمینیستی و سیاسی برگزار شد.

خانم ها و آقایان

سیاستمداران و خبرنگاران عزیز

 

من صالح کامرانی هستم. من یک وکیل و رهبر حزب مرکزی آذربایجانی ها در ایران هستم. خوشحالم که به من فرصت دادید در این مرحله ازطرف مردمم صحبت کنم.

من امروز اینجا هستم تا به یکی از موانع اصلی صلح و ثبات در خاورمیانه و تهدید آن برای اروپا بپردازم.

 

ایران

آیا ایران در شکل فعلی برای اتحادیه اروپا و جهان آزاد مفید است؟پاسخ من خیر است

ایران یکی از بازیگران اصلی بی ثبات کننده در خاورمیانه است. شما می توانید ردپای آن را در همه سازمان های تروریستی، در همه جنگ ها در خاورمیانه و حتی در اروپا مانند اوکراین پیدا کنید. برای مردم آن منطقه درد ایجاد می کند و یک بحران پناهندگی با منشا یکی از کشورهای آن منطقه ایجاد می کند که باید با آن مقابله کنید. ایران اسرائیل را تهدید می کند و برد موشک هایش می تواند به سراسر اتحادیه اروپا برسد. بمب اتم می سازد و امنیت حمل و نقل آبراهه های تنگه هرمز به دریای سرخ و مدیترانه را تهدید می کند. ایران جمهوری آذربایجان را به عنوان یکی از منابع انرژی اروپا و متحد غرب و اسرائیل تهدید می کند.هرچه از تأثیر زیانبار نظام کنونی ایران بر جهان آزاد و مردم خاورمیانه و قفقاز بگویم، کافی نیست!زمان تغییر سیستم برای پایان دادن به رنج مردم در داخل ایران و کشورهای همسایه و توقف بحران پناهجویان فرا رسیده است. وقت آن است که به این تهدیدات پایان دهیم و دنیای امن تری بسازیم!

 

اما چگونه؟

چگونه می توانیم ایران را بازیگر بهتری کنیم؟پاسخ با حمایت مستقیم گروه های دموکراتیک در میان اپوزیسیون ایران و استفاده از تک تک ابزارهای موجود در جعبه ابزار شما (تحریم، مداخله مستقیم) برای تغییر رژیم دموکراتیک است!

اما ایران چیست؟

ایران کشوری چندملیتی است و ما 9 جامعه متمایز با فرهنگ های منحصر به فرد در داخل ایران داریم.پاسخ به معمای دمکراتیک شدن ایران در گوش دادن به صدای این گروه های ائتنیکی اعم از تورک آذربایجان وقشقایی، عرب، بلوچ، ترکمن، گیلک، مازنی، لر و کرد در ایران نهفته است.

 

من از طرف تورک های آذربایجان در ایران اینجا هستم. ما به زبان تورکی صحبت می کنیم و در شمال غربی تا مرکز ایران قرار داریم. تورک‌های آذربایجان 30 تا 40 درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. مردم من بیش از صد سال است که برای حقوق ملت ها، ارزش‌های دموکراتیک و حقوق بشر مبارزه کرده‌اند، اما ما حتی یک مدرسه به زبان مادری خود نداریم. زبان ما در دادگاه ها، ادارات و مدارس ممنوع است و ما در معرض نژادپرستی سیستماتیک وحشیانه سیستم فارسی هستیم.جمعیت آذربایجانی ایران در تظاهرات ضد دولتی کنونی شرکت فعال داشتند. در جریان اعتراضات کنونی ایران، هزاران جوان آذربایجانی بازداشت شدند و ده‌ها نفر از آنها کشته شدند.معترضان در منطقه آذربایجان ایران در شعارهای خود بر دو نکته تاکید داشتند:- مخالفت با دیکتاتوری و مطالبه دموکراسی- داشتن دولت و مجلس ملی برای آذربایجانی ها در ایران و خودگردانی و حاکمیت برای این منطقه من در ایران وکیل بودم و می‌توانم به شما بگویم که دولت-ملت ایران بر اساس هژمونی قومیت فارس که 20 تا 30 درصد جمعیت را شامل می‌شود، تأمین مالی می‌شود. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجود اقلیت های قومی را تصدیق کرده اند. اما تعریف تابعیت و ملیت یکسان تلقی می‌شود که به قوم فارس قدرت می‌دهد و تقریباً 70 درصد از شهروندان ایران از جمله تورک‌های آذربایجان، تورک‌های قشقایی، عرب، بلوچ، ترکمن، گیلک، مازنی، لر و کردها رااز مشارکت در روند سیاسی با هویت خود مستثنی می‌کندومشارکت نمی دهند.

 

آذربایجانی ها جامعه ای سرکوب شده در ایران هستند. ما در معرض زبان کشی و نسل کشی قرار گرفتیم و حق تعیین سرنوشت نداشتیم. من از همه سیاستمدارانی که به حقوق بشر احترام می گذارند می خواهم از آذربایجانی های در ایران حمایت کنند تا به حقوق اساسی خود دست یابند.در 150 سال گذشته اجداد آذربایجانی ما در داخل ایران 2 انقلاب کردند تا قانون و دموکراسی را به ایران بیاورند و متأسفانه شکست خوردند. اگرچه شکست خوردند، اما خاطرات و تجربیات تاریخی مبارزه برای حقوق و آزادی را برای ما به یادگار گذاشتند. اکنون ما سعی می کنیم از آن خاطرات تاریخی برای ایجاد تغییرات واقعی دموکراتیک در ایران استفاده کنیم.جمهوری اسلامی ایران ودولت قبلی محمدرضا و رضا پهلوی بسیاری از نخبگان آذربایجان را کشتند.تنها در سال 1946 ارتش پهلوی پهلوی به منطقه آذربایجان ایران حمله کرد و هزاران نفر از نخبگان باهوش آذربایجان را قتل عام و نسل کشی کرد.

 

جامعه آذربایجانی ایران سال ها این آسیب را متحمل شد، اما با وجود این ظلم، آذربایجانی ها توانستند در 30 سال گذشته خود را در خارج و داخل ایران سازماندهی کنند. ما سازمان های حقوق بشری، احزاب سیاسی و شبکه های تلویزیونی ماهواره ای خود را داریم. در آخرین سری از این رویدادها در 25 مارس تظاهراتی در بروکسل برای نشان دادن همبستگی با معترضان در منطقه آذربایجان ایران داشتیم.

آنچه شما می توانید انجام دهید؟

ما برای به دست آوردن آزادی خود به حمایت شما نیاز داریم.ما به یک صدا نیاز داریم!

صرف نظر از این پیشرفت‌هایی که به دست آورده‌ایم، ما به حمایت آموزشی بیشتری از سوی جهان آزاد نیاز داریم تا به ما در سازماندهی مردممان کمک کند. ما برای ایجاد یک مرکز اسناد حقوق بشری مستقر نیاز به حمایت داریم. ما برای ایجاد محتوای تلویزیونی با کیفیت بالا نیاز به حمایت داریم که بتواند توجه بیننده را جلب کند تا پیام ما را به زبان تورکی برای ایرانیان آذربایجانی بهتر منتقل کند. ما برای کمک به زندانیان سیاسی خود نیازمند حمایت هستیم. ما خواهان فرصتی برای برگزاری جلسات استماع در پارلمان های غربی و پوشش رسانه های بین المللی انگلیسی و فرانسوی هستیم. ما به بیانیه های پارلمانی و دولتی شما در مورد حقوق آذربایجانی ها در ایران و محکومیت جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق اساسی آذربایجان نیازمندیم. ما به حمایت شما برای فشار دادن به جریان اصلی اپوزیسیون ایران نیاز داریم تا به تنوع ایران احترام بگذارند و راه حل هایی مانند فدرالیسم را بپذیرند که می تواند بین اکثر ایرانیان وحدت ایجاد کند.

 

من می‌توانم به شما اطمینان دهم که هیچ یک از گروه‌های ایرانی نمی‌توانند به تنهایی تغییر رژیم را انجام دهند، و اتحاد و همکاری همه نیروهای اپوزیسیون دموکراتیک از طریق احترام متقابل به هویت‌های مختلف در ایران و تأمین مالی یک سیستم دموکراتیک است که برای همه و هر یک از ما کار می‌کند.

ازشما خیلی ممنونم بابت زمانی که برای من گذاشتید.  صالح کامرانی

صالح کامرانی، رئیس حزب مرکزی آزربایجان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا