آذربایجانجهانسیاست

پروژه “تیپ برادر”؛ تبدیل ارتش آذربایجان به مدلی از ارتش ترکیه

در چارچوب پروژه "تیپ برادر"، پرسنل انواع مختلف نیروهای ارتش آذربایجان به صورت گروهی به ترکیه منتقل می شوند و در آنجا در فرآیند آموزش شرکت می کنند.

امروز چهارشنبه ۲۴ شهریور، وزارت دفاع ترکیه در صفحه توئیتر خود اطلاعاتی در مورد آموزش های واحدهای نظامی آذربایجان که در چارچوب پروژه “تیپ برادر” به ترکیه ارسال شده است، منتشر کرد. بر اساس این گزارش، آموزش های واحدهای آذربایجان در فرماندهی تیپ ۱۸ پیاده نظام مکانیزه در چاناک‌کالا ادامه دارد.

لازم به ذکر است که از ابتدای سال تقریباً هر هفته اخبار جدیدی در مورد تمرینات نظامی مشترک نیروهای مسلح آذربایجان و ترکیه منتشر می شود. به عنوان مثال، آموزش نیروهای ویژه ترکیه و آذربایجان در لاچین به تازگی به پایان رسیده است. رزمایش شاهین تورآز-۲۰۲۱ نیروهای هوایی دو کشور در حال حاضر در ترکیه در حال انجام است.

هدف پروژه “تیپ برادر” آموزش ارتش جمهوری آذربایجان توسط نیروهای مسلح ترکیه است. این پروژه ماه گذشته توسط وزارت دفاع ترکیه اعلام شد. در ۲۰ اوت، یک هواپیمای ترابری نظامی آی‌ال۷۶تی‌دی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان حامل پرسنل ارتش این کشور به ترکیه ارسال شد.

اطلاعات بعدی در مورد این پروژه توسط وزارت دفاع ترکیه در ۵ سپتامبر منتشر شد. پینار کارا، تحلیلگر و افسر بخش مطبوعات و روابط عمومی وزارت دفاع ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: “نیروهای مسلح ترکیه همچنان از فعالیتهای نوسازی و آموزش نیروهای مسلح آذربایجان در چارچوب موافقت نامه های همکاری نظامی با کشور برادر آذربایجان حمایت می کنند. در این زمینه، پروژه «تیپ برادر» بین ترکیه و آذربایجان با هدف حصول اطمینان از فعالیت های مشترک، برنامه ریزی و مدیریت آموزش و تعلیم راه اندازی شد. در حال حاضر، فعالیتهای آموزشی و تعلیمی مشترک بر اساس نیروهای مسلح ترکیه همراه با پرسنل نیروهای مسلح آذربایجان در حال انجام است. ما با تمام امکانات خود در کنار مبارزات به حق برادران تورک آذربایجایی، که با توجه به درک «دو دولت، یک ملت» با اندوه و شادی آنها  شریک هستیم، خواهیم بود.”

در وب‌سایت وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از پروژه “تیپ برادر” اطلاعاتی در دست نیست. با این حال، پس از جنگ ۴۴ روزه قره باغ، الهام علی‌اف، رئیس جمهور، اظهار داشت که ارتش آذربایجان دوباره بر اساس مدل ارتش ترکیه نوسازی، مدرنیزه و به تأمین جدیدترین سلاح ها ادامه می‌دهد. در چارچوب این طرح، پرسنل انواع مختلف نیروهای ارتش آذربایجان به صورت گروهی به ترکیه منتقل می شوند و در آنجا در فرآیند آموزش شرکت می کنند. به عنوان مثال، چند روز پیش، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که فرماندهی نیروی هوایی ترکیه در حال آموزش ویژه “کنترل هوایی خط‌مقدم” برای پرسنل ارتش آذربایجان است.

کنترل هوایی خط‌مقدم به عملیات نظامی با هدف هدف قرار دادن اهداف تعیین شده توسط هلیکوپترهای تهاجمی و هواپیماهایی که پشتیبانی هوایی نزدیک به نیروهای نظامی را ارائه می دهند، بدون آسیب رساندن به نیروهای خودی اشاره دارد. این وظیفه توسط کنترل کننده هوایی خط‌مقدم انجام می شود. وظیفه اصلی کنترل کننده هوایی خط‌مقدم، تنظیم حرکت هوایی در خط مقدم و حفاظت از نیروهای خودی در برابر این حملات در حین ارائه پشتیبانی هوایی نزدیک به نیروها است.

همچنین گزارش شده است که از ابتدای سال، نیروهای ویژه آذربایجان به صورت گروهی در مراکز آموزشی کماندوهای ترکیه آموزش می بینند. اکنون پروژه “تیپ برادر” با هدف آماده سازی کل واحد نظامی (در این مورد، تیپ ها) به طور کامل مطابق استانداردهای ارتش ترکیه انجام شده است. به عبارت دیگر، ترکیه در حال ساختن ارتش جدیدی برای آذربایجان بر اساس مدل ارتش خود است و این روند به شدت ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا