اجتماعیایرانسیاست

مقامات ایران از پاسخگویی در مورد مرگ در حین بازداشت دستکم ۷۲ نفر سرباز زده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی نوشت، مقامات ایران از مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در مورد مرگ در حین بازداشت ۷۲ نفر از ژانویه ۲۰۱۰ سرباز زده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی که امروز چهارشنبه ۲۴ شهریور منتشر کرده نوشت، مقامات ایران از مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی در مورد مرگ در حین بازداشت دست کم ۷۲ نفر از ژانویه ۲۰۱۰ سر باز زده‌اند.

مطابق یافته‌های عفو بین‌الملل، که بر اساس تحقیقات و مستندات قبلی این سازمان و همین‌طور بررسی جامع گزارش‌های معتبر سایر گروه‌های حقوق بشری گردآوری شده، از ژانویه سال میلادی۲۰۱۰ تا کنون، دستکم ۷۲ مورد مرگ در ۴۲ زندان و بازداشتگاه در ۱۶ استان در سراسر کشور رخ داده است.

آمار مرگ‌های حین بازداشت به تفکیک فاصله بین زمان دستگیری و مرگ از ۴۶ مورد مرگ در بازداشت که با گزارش‌های شکنجه فیزیکی یا بدرفتاری‌های دیگر فیزیکی در ارتباطند، دست کم ۳۶ مورد در مرحله تحقیقات مقدماتی رخ داده‌اند.

اکثر جانباختگان (۲۸ نفر) تنها چند روز پس از دستگیری‌شان جان باختند. یک نفر نیز بلافاصله پس از دستگیری و قبل از اینکه حتی به بازداشتگاه منتقل شود جان باخت.

بر اساس گزارش‌ها؛ ۹ نفر در بازداشتگاه‌های پلیس آگاهی ۱۱ نفر در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات دو نفر در بازداشت‌گاه‌های کلانتری دو نفر در ارودگاه‌ها یا پاسگاه‌های مرزی یک نفر در بازداشتگاه پلیس فتا و یک نفر در بازداشت‌گاه تحت کنترل سازمان اطلاعات سپاه پاسداران جان باختند.

اطلاعاتی در مورد سن دقیق یا تقریبی ۳۶ نفر از ۴۶ زندانی که ادعا شده تحت شکنجه یا سایربدرفتاری‌ها جان باخته‌اند در دسترس بود. بر اساس این اطلاعات، ۱۶ نفر در دهه بیست زندگی‌شان، ۱۲ نفر در دهه ۳۰ زندگی‌شان و سه نفر بین ۱۸ تا ۲۰ سال بودند.

بر اساس اطلاعات موجود درباره گروه سنی، ۸۶ درصد متوفیان را افراد جوان تشکیل می‌شدند.

برای دانلود فایل پی‌دی‌اف اطلاعات مربوط با مرگ ۷۲ نفر در حین بازداشت از سال ۲۰۱۰ (۳۶ صفحه) به اینجا کلیک کنید:

 اطلاعات_مرتبط_با_مرگ_72نفر_در_حین_بازداشت_از_سال_۲۰۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا