سیاست

حسن روحانی توکیو را به مقصد تهران ترک کرد

حسن روحانی رئیس جمهور ایران که به ژاپن سفر کرده بود، دقایقی قبل بدون برگزاری کنفرانس خبری مشترک با شینزو آبه، توکیو را به مقصد تهران ترک کرد.

 سفر حسن روحانی به ژاپن و دیدار با شینزو آبه نخست وزیر این کشور در حالی به پایان رسید که این سفر با تبلیغات ویژه و پوشش خبری رسانه های جمهوری اسلامی ایران روبه رو شده بود. 

 

 

با این وجود گرچه حتی رسانه های ایران نیز اذعان دارند که تحول خاصی برای اقتصاد و معیشت مردم این کشور قرار نیست قطعا اتفاق بیافتد ولی امیدوار بودند شاید سفر به ژاپن روزنه ای هرچند کوچک برای حفظ ته مانده برجام برای ایران باشد.

 

در همین حال، «روزنامه خراسان» (چاپ ایران) نوشت: مذاکرات سران ایران و ژاپن که از مدت ها قبل تحلیل ها و پیش بینی ها درباره آن آغاز شده بود، روزگذشته بدون نشست خبری واعلام هیچ توافق خاصی پایان یافت.

 

با این که از مدت ها قبل تحلیل ها درباره سفر روحانی  به ژاپن به ویژه از سوی رسانه های ایران  آغاز و حتی  سعی شده بود این سفر را در راستای حل و فصل موضوعات برجامی جلوه دهند اما گفت و گو های سران دو کشور که با ابتکار جالب ژاپنی ها پشت میزی که با میوه های یلدایی تزیین شده بود برگزار شد، بدون امضای توافق یا تفاهم نامه ای پایان یافت و «روحانی» و «آبه» صرفا بر مواضع مشترک تهران و توکیو تاکید کردند!

 

با این حال علاوه بر روایتها و تحلیل های خبرگزاریهای ایران، خبرگزاری رسمی ژاپن موسوم به «کیودو» نیز روایت خودش را دارد و معتقد است بیشترین بخش مذاکرات روی برجام بوده است.

رویترز عصر روز گذشته در خبری به نقل از یک دیپلمات ژاپنی گفت: «آبه شینزو در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نسبت به کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و از جمهوری اسلامی ایران خواسته از اتخاذ گام‌های بیشتری که ممکن است به تضعیف این توافق منجر شود، خودداری کند.»

 

در کنار همه اینها اما نمی‌توان توئیت شب گذشته حسن روحانی را نادیده گرفت. او دیروز در صفحه شخصی خود پس از دیدار با نخست‌وزیر ژاپن نوشت: «ایران از هر طرحی که بتواند موجب افزایش تبادلات اقتصادی به‌ویژه در حوزه انرژی و افزایش صادرات و فروش نفت بشود، استقبال می‌کند. در راستای منافع ملی خود از هیچ‌گونه مذاکره و توافقی، روی‌گردان نیستیم.»

 

روزنامه «وطن امروز» (چاپ ایران) نیز طی گزارشی نوشته است: «ماحصل این توافق برای ایران گشایش اقتصادی است و همین موضوع انگیزه دولت را برای دستیابی به چنین توافقی بیشتر می‌کند. با این حال، آنچه در عمل اتفاق خواهد افتاد تغییر چندانی در وضعیت تحریم‌ها و اقتصاد کشور و حتی مبادلات با دیگر کشورها به‌وجود نخواهد آورد. اگر همان‌طور که برخی رسانه‌ها یا کارشناسان گمانه‌زنی کردند حاصل این توافق انتقال بخشی از پول بلوکه‌شده نفت ایران باشد این ارز مسکن مقطعی است که پس از مصرف آن و اتمام تاثیرش بر اقتصاد کشور شرایط به‌وجود آمده را بدتر از قبل خواهد کرد.»

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا