خاورمیانه

سخنگوی پنتاگون: پوتین همه لوازم اقدام نظامی بزرگ علیه اوکراین را آماده کرده است

در بیانیه‌ کاخ سفید آمده که رییس جمهوری آمریکا و نخست وزیر بریتانیا با تاکید بر حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، درباره اقدامات دیپلماتیک و بازدارنده جاری در قبال ادامه استقرار نظامی روسیه در مرزهای اوکراین گفت‌وگو کردند

کاخ سفید با تایید بستن سفارت آمریکا در کی‌یف، از گفت‌وگوی سران ایالات متحده و بریتانیا درباره اقدامات دیپلماتیک و بازدارنده در قبال تهدید روسیه خبر داد و سخنگوی پنتاگون گفت پوتین با افزایش نیروهای زمینی، هوایی و دریایی، همه لوازم اقدام نظامی بزرگ علیه اوکراین را آماده کرده است.

در بیانیه‌ کاخ سفید آمده که رییس جمهوری آمریکا و نخست وزیر بریتانیا با تاکید بر حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، درباره اقدامات دیپلماتیک و بازدارنده جاری در قبال ادامه استقرار نظامی روسیه در مرزهای اوکراین گفت‌وگو کردند.

جو بایدن و بوریس جانسون ضمن بررسی و گفت‌وگو درباره تقویت جناح شرقی ناتو، بر ادامه هماهنگی نزدیک میان متحدان و شرکا دو کشور و ایجاد آمادگی برای تحمیل عواقب شدید بر روسیه در صورت حمله به اوکراین تاکید کردند.

از سوی دیگر جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه گفت که هنوز اعتقاد نداریم پوتین تصمیم نهایی را برای حمله به اوکراین گرفته باشد اما در صورت حمله روسیه به اوکراین با تحریم‌های شدید به مسکو پاسخ می‌دهیم.

سخنگوی پنتاگون اضافه کرد که پوتین در دو روز گذشته با افزودن نیروهای زمینی، دریایی و هوایی، نیروهای نظامی خود در مرزهای روسیه و بلاروس با اوکراین را افزایش شده است.

به گفته کربی علاوه افزایش نیروهای نظامی، روسیه در حال ارسال و استقرار امکاناتی برای افزایش پایداری نیروهای خود برای ایجاد قابلیت حضور طولانی مدت آنها در میدان است.

کربی اشاره کرد که روسیه ۱۲ کشتی جنگی را در چند روز اخیر برای تقویت ناوگان نظامی خود در دریای سیاه اعزام کرده است.

سخنگوی پنتاگون به سوالی درباره سخنان رییس جمهوری اوکراین مبنی بر احتمال آغاز حمله روسیه در روز چهارشنبه پاسخی نداد و همزمان گفت که بیش از ۳ هزار نیروی آمریکایی که اخیرا در لهستان مستقر شده‌اند خود را برای کمک به پناهجویان احتمالی در صورت حمله روسیه به اوکراین آماده می‌کنند.

کربی گفت که اگر پوتین تصمیم به حمله بگیرد، جان بسیاری در روسیه و اوکراین جان خود را از دست خواهند داد در حالی که روسیه می تواند تنش را کاهش دهد و مسیر دیپلماتیک در پیش گیرد، این در اختیار پوتین است که اکنون تصمیمی درست اتخاذ کند.

وزیر خارجه آمریکا گزارش‌ها درباره بسته شده سفارت آمریکا در کی‌یف را تایید کرد و گفت که سفارت ایالات متحده را از کی‌یف به غرب اوکراین منتقل می‌کنیم.

کاخ سفید درباره جابه‌جایی عملیات سفارت آمریکا در بحبوحه تشدید تنش‌ها در اوکراین، اعلام کرد که این اقدامات احتیاطی به هیچ وجه تعهد آمریکا به حمایت از اوکراین را تضعیف نمی‌کند و منتظریم تا به محض فراهم شدن شرایط، کارکنان خود را به سفارت بازگردانیم.

پس از انتشار خبر بسته شدن سفارت آمریکا در کی‌یف، شاخص بورس داو جونز ۰/۵ درصد کاهش پیدا کرد.

در همین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه در جلسه‌ای به اعضای مجلس نمایندگان گفت: پنتاگون در حال بررسی راه جدید از جمله مسیرهای زمینی برای تسلیح اوکراینی‌ها در صورت حمله روسیه است.

همزمان با سخنان سالیوان، اعلام شد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه‌شنبه برای دیدار از بلژیک، لیتوانی و لهستان عازم سفر می‌شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز روز دوشنبه در تماس‌های جداگانه‌ای با وزرای خارجه روسیه و اوکراین گفت‌وگو کرد و پس از آن در جلسه غیر رسمی با سفرای کشورهای عضو شورای امنیت شرکت کرد.

گوترش گفت که حتی احتمال رویارویی فاجعه‌بار روسیه و اوکراین پذیرفتنی نیست و عمیقا از تشدید تنش‌ها و افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره درگیری نظامی احتمالی در اروپا نگرانم و هیچ جایگزینی برای دیپلماسی وجود ندارد.

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز گفت که با دبیرکل سازمان ملل درباره راه‌های کاهش تنش بحران امنیتی ایجاد شده توسط روسیه گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه اوکراین افزود: سازمان ملل می‌تواند و باید در تلاش‌های دیپلماتیک اوکراین و متحدانش برای کاهش بحران ایجاد شده توسط روسیه فعالانه مشارکت کند.

در همین حال شبکه‌ خبری سی‌بی‌اس از قول یک مقام آمریکایی گزارش داد روسیه برخی از واحدهای نظامی، توپخانه‌های دوربرد و راکت‌انداز خود را از محل تجمع در مرز اوکراین به نقاط حمله منتقل کرده است.

با این حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که بحران اوکراین فقط بخشی از نگرانی‌های امنیتی بزرگ روسیه است و ولادیمیر پوتین مایل به مذاکره است.

کارین ژان پیر، معاون سخنگوی کاخ سفید، نیز در دوشنبه شب خاطرنشان کرد در صورتی که روسیه مشارکت سازنده را انتخاب کند مسیر دیپلماسی همچنان در دسترس است اما افزود که ادامه تمرکز نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین مانع کاهش تنش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا