اجتماعیایران

مشاور وزیر بهداشت: ایران تا ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد بود

مشاور عالی وزیر بهداشت اعلام کرد ایران در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد بود و این مسئلهٔ «تلخ‌تر از پاندمی کرونا» است.

محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت، به مناسبت ۳۰ اردیبهشت، روز ملی جمعیت ایران در پیامی، با اشاره به پررنگ شدن عوامل اصلی مرگ و میر با بالا رفتن سن، نسبت به پیرتر شدن جمعیت کشور هشدار داد و بر لزوم توجه به ساختارهای جمعیتی تاکید کرد.

به گفته آقای اکبری «جهان در طول ۷۰ سال گذشته حدود پنج سال پیرتر شده است،.. اما جمعیت ایران متاسفانه در ۶۰ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده است. البته این اتفاق ثابت نمی‌ماند و همچنان پیرتر می‌شویم.»

وی افزود: «جهانیان در طول بحران کرونا شاهد بودند جوانان در هر زمینه‌ای ضروری بود در حوزه سلامت، در حوزه امنیت و در امور اجتماعی افتخار آفریدند اما وضعیت چنین نمی‌ماند و ما سالانه در حال پیر شدن هستیم.»

این مقام مسئول در بخش دیگری از پیامش می‌گوید: «بطوریکه در۲۰ سال بعد از پیرترین کشورها محسوب شده و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان هستیم! بطوریکه از هر ۳ نفر تقریبا یک نفر بالای  ۶۰ سال سن دارد.»

مشاور عالی وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از این موضوع افزود: «تصور اینکه در این مدت کوتاه چه اتفاقی برای مردم می‌افتد بسیار تلخ است و حتما تلخ‌تر از پاندمی کروناست؛ جوانان با چه زحمتی باید جبران مافات کنند و حتما مدیریت امروز ما را زیر سؤال برده و مصائب خود را برای همیشه به نام مدیران امروز و دیروز و فردا ثبت خواهند کرد.»

آقای اکبری سپس با اشاره به حل معضل جمعیت پیر با استفاده از دو راه «تشویق به فرزند‌آوری پس از تشکیل خانواده که راه اصلی نجات یک جامعه است و مهاجر پذیری نیروهای کارآمد برای گرداندن چرخه اقتصاد» گفت «مادر بودن» نه تنها «خانواده» را بر پا میدارد بلکه «جامعه » را میسازد، هیچ جامعه ای بدون مادران نمی تواند پابر جا بماند. پشتیبانی از مادری و مادر بقای اجتماعی را به همراه دارد.»

ولی آقای اکبری بدون اشاره‌ و تاکید بر تامین امنیت حقوق «مادر» به عنوان یک «زن» نمی‌تواند صرف با تاکید بر «مادر بودن» از او به لحاظ عرفی برای تنظیم جمعیت چاره جویی کند. همان‌طور که بدون تامین حقوق شغلی و جانی برای کارگر نمی‌توان از او صرف انتظار بهره‌دهی کرد.

اما ظاهرا دغدغه مسئولان جمهوری اسلامی این نیست. آنچه در حال حاضر مهم است جلوگیری از پیر شدن جمعیت و بالا بردن نرخ باروری به «هر قیمتی» است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا