جهان

قزاقستان آماده همکاری با ترکیه در بخش فضایی است

آیدین آیمبتوف، سومین فضانورد قزاقستانی که به فضا رفته است، درباره سفر آلپر گزرآوجی اولین فضانورد ترکیه‌ای به ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: مشارکت ترکیه در سفرهای فضایی سرنشین دار بین المللی به معنای توسعه آینده برنامه فضایی سرنشین دار ترکیه است.

این فضانورد قزاقستانی که با فضاپیمای «Soyuz TMA-18M» در تاریخ 2 سپتامبر 2015 از پایگاه فضایی بایکونور به فضا فرستاده شده بود، در ایستگاه فضایی بین‌المللی 9 روز و 20 ساعت و 13 دقیقه مانده بود.

آیمبتوف که به عنوان سومین فضانورد قزاقستانی و 545امین فضانورد در جهان ثبت شده است، درباره سفر خود به فضا و سفر آلپر گزر‌آوجی با خبرنگار آنادولو گفت‌وگو کرد.

وی با بیان اینکه از خبر اعزام آلپر گزر‌آوجی اولین فضانورد کشور برادر ترکیه به فضا که یک خلبان نظامی نیز بود، استقبال کردم، گفت: ترکیه با یک رویداد تاریخی از صدمین سالگرد جمهوری خود استقبال کرد.

آییمبتوف که همچنین رئیس شرکت ملی فضایی قزاقستان است، با تاکید بر اینکه ارسال فضانوردان خود به فضا برای کشورها اهمیت زیادی دارد، اظهار داشت: مشارکت ترکیه در سفرهای فضایی بین‌المللی سرنشین‌داربه معنای توسعه آینده برنامه فضایی سرنشین دار ترکیه است.

وی تاکید کرد که سفر فضایی فقط سفر فضایی نیست و گفت: ایستگاه فضایی بین‌المللی یک ایستگاه تحقیقاتی کامل است که در آن آزمایش‌های علمی مختلفی انجام می‌شود. هر روز در اینجا به معنای واقعی کلمه به دقیقه برنامه‌ریزی می‌شود. فضانوردان آزمایشی انجام می‌دهند و نتایج را آن را به اشتراک می‌گذارند.

این فضانورد همکاری های بین المللی در زمینه تحقیقات فضایی را مهم و موثر دانست و تصریح کرد: ما به عنوان یک شرکت در 44 حوزه مطالعات پایش فضایی را انجام می‌دهیم و آمادگی داریم در این زمینه با ترکیه همکاری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا