ایرانخاورمیانه

«رویترز»: ایران در پوشش امدادرسانی به زلزله‌زدگان برای سوریه سلاح می‌فرستد

اسرائیل با حملات مکرر خود همواره تلاش کرده تا از رسیدن محموله‌های تسلیحات ارسالی ایران به سوریه جلوگیری کند

خبرگزاری «رویترز»، در گزارشی اختصاصی خبر داد که ایران تحت پوشش پروازهای امدادرسانی به زلزله‌زدگان سوریه، سلاح و تجهیزات نظامی برای رژیم بشار اسد، متحد استراتژیک خود منتقل کرده است.

رویترز در این گزارش که چهارشنبه، 23 فروردین منتشر شده با اعلام این خبر به نقل از 9 منبع سوری، ایرانی، اسرائیلی و غربی نوشت که «هدف، تقویت استحکامات دفاعی ایران در برابر اسرائیل در سوریه و تقویت بشار اسد رئیس جمهور سوریه بوده است.»

به گفته این منابع، پس از زلزله بزرگ و ویرانگر ششم فوریه در شمال سوریه و جنوب ترکیه، صدها پرواز از ایران به مدت هفت هفته، در فرودگاه‌های حلب، دمشق و لاذقیه سوریه فرود آمدند.

در همین باره، دو منبع منطقه‌ای و یک منبع اطلاعاتی غربی به رویترز گفتند که محموله‌هایی که در این پروازها به سوریه ارسال شده، شامل تجهیزات ارتباطی پیشرفته، باتری‌های راداری و قطعات یدکی مورد نیاز برای ارتقای برنامه‌ریزی شده سیستم دفاع هوایی سوریه در جنگ داخلی سوریه است.

رویترز همچنین نوشته است که با مقامات اطلاعاتی غربی، منابع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی و مقامات اسرائیل و همچنین یک نیروی فراری ارتش سوریه و یک افسر سوری که در حال خدمت است در مورد پروازهای مورد بحث این گزارش صحبت کرده است.

این خبرگزاری همچنین نوشته است که نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک به پرسش درباره این‌که ایران پس از زلزله از هواپیماهای امداد بشردوستانه برای انتقال تجهیزات نظامی به سوریه برای تقویت شبکه خود در آنجا و کمک به اسد استفاده کرده، پاسخ منفی داده است و دولت سوریه نیز از پاسخ دادن به چنین پرسشی خودداری کرده است.

واکنش سریع اسرائیل

منابع منطقه‌ای به رویترز گفتند که اسرائیل به سرعت از جریان تسلیحات به سوریه آگاه شده و یک سلسله حملاتی را برای مقابله با آن آغاز کرده است.

سرتیپ یوسی کوپرواسر، رئیس سابق تحقیقات ارتش اسرائیل و همچنین مدیرکل سابق وزارت امور استراتژیک، در همین رابطه به رویترز گفت که حملات هوایی اسرائیل علیه محموله‌ها بر اساس اطلاعات به قدری خاص است که ارتش اسرائیل می‌دانست که کدام کامیون را هدف قرار دهد.

یک مقام دفاعی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: «اسرائیل شاهد جابه‌جایی قابل‌توجه تجهیزات نظامی از ایران تحت عنوان ارسال کمک‌های ارسالی به زلزله‌زدگان سوریه بوده که عمدتاً به صورت قطعات منتقل شده است.»

او همچنین گفت که این کمک‌ها عمدتاً به فرودگاه شمال حلب سوریه تحویل داده شده و توسط نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، به رهبری حسن مهدی، سازماندهی می‌شده است.

او همچنین تاکید کرد:«حمل و نقل زمینی توسط یگان ترابری 190 نیروی قدس به سرپرستی بهنام شهریاری انجام شد.»

سرهنگ عبدالجبار آکائیدی، از نیروهای جدا شده از ارتش سوریه، که تماس‌هایش با ارتش را حفظ کرده نیز به رویترز، گفت: «حملات اسرائیل نشست فرماندهان شبه‌نظامیان ایرانی و محموله‌های حاوی تراشه‌های الکترونیکی برای ارتقای سیستم تسلیحاتی را نیز هدف قرار داد.» آکائیدی به محل برگزاری این نشست اشاره نکرد.

به گفته یک منبع منطقه‌ای، به رویترز تنها چند ساعت پس از فرود دو هواپیمای باری ایرانی با محموله‌های تسلیحاتی به بهانه کمک‌رسانی، باند فرودگاه حلب توسط اسرائیل بمباران شد.

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، اولین مقام خارجی بود که چند روز قبل از ورود اسد، به منطقه زلزله‌زده سوریه پا گذاشت.

تایید ارسال سلاح توسط نیروهای نزدیک به رهبر ایران

رویترز در گزارش روز چهارشنبه خود نوشته است که یک منبع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی به این خبرگزاری گفته: «زلزله فاجعه غم‌انگیزی بود، اما در عین حال به ما کمک کرد تا به برادران خود در سوریه در مبارزه با دشمنانشان کمک کنیم. محموله‌های سلاح بلافاصله به سوریه ارسال شد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که اوایل اسفندماه حملات ارتش اسرائیل به تاسیساتی در دمشق، جلسه کارشناسان فنی ایرانی و سوری را که برای پیشبرد برنامه‌های توسعه پهپادی یا قابلیت‌های موشکی متحدان تهران در سوریه در آن جلسه حضور داشتند، هدف قرار داده بود.

همان‌زمان یک منبع نزدیک به دولت سوریه که از حمله بامداد یکشنبه و هدف آن مطلع است، به رویترز گفته بود که این حمله به جلسه متخصصان فنی سوری و ایرانی فعال در زمینه ساخت پهپاد اصابت کرده است، هر چند به گفته او هیچ ایرانی سطح بالایی در این حمله کشته نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا