ایران

ابتلای ۲ تا ۳ میلیون زن ایرانی به اندومتریوز تحت تاثیر آلودگی شدید هوا

علیرضا زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی بهشتی از ابتلای دو تا سه میلیون زن ایرانی به اندومتریوز خبر داد و گفت میزان آلاینده‌های موجود در هوا با ابتلا به این بیماری رابطه مستقیم دارد.

اندومتریوز به معنای قرار گرفتن بافت رحم خارج از آن و در بخش‌های مختلف حفره لگنی مانند تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ، دیواره لگن، واژن، روده، مثانه و … است. با این‌ حال این بیماری صرفا لگنی نیست و ارگان‌های دیگر را نیز درگیر می‌کند.

قاعدگی‌های دردناک، طولانی، همراه با تاخیر و لکه بینی و تداخلات ادراری از جمله علایم ابتلا به اندومتریوز هستند.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۱۰۰ میلیون زن در سراسر جهان با این بیماری زندگی می‌کنند و تاکنون درمانی موثر و قطعی برای آن پیدا نشده است.

در ایران به دلیل شایع بودن این بیماری، چند سال است کنگره‌ای برای جراحی‌های کم‌تهاجمی زنان و اندومتریوز برگزار می‌شود.

روز چهاشنبه ۲۹ آذر، پنجمین دوره کشوری این کنگره در تهران برگزار شد.

زالی در این رویداد تخمین زد از هر ۱۰ دختر ایرانی یک نفر به اندومتریوز مبتلاست.

او اندومتریوز را چند وجهی با زیرپایه ژنتیک و تاثیرپذیر از عوامل محیطی اعلام کرد و گفت علایم این بیماری به شدت در کیفیت زندگی فرد تاثیرگذار است.

به گفته زالی، حدود ۱۰۰ مرکز ناباروری در ایران مشغول فعالیت‌ هستند که تعداد زیادی از مراجعانشان را مبتلایان اندومتریوز تشکیل می‌دهند.

بر این اساس، ۵۰ تا ۷۰ درصد بیماران درگیر اندومتریوز در سطوحی به نازایی مبتلا می‌شوند.

تاکید بر این مساله در شرایطی است که مسوولان و مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها درباره پیری جمعیت ایران و کاهش نرخ زاد و ولد هشدار داده‌اند.

آنکتاد، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، رشد جمعیت ایران را در سال گذشته میلادی کمتر از متوسط جهانی برآورد و اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ جمعیت ایران تنها ۰/۷۱ درصد رشد کرده و به ۸۹ میلیون نفر رسیده است.

در حالی‌ که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها خواهان اجرای طرح‌هایی برای افزایش جمعیت ایران شده است، به نظر می‌رسد ابتلا به اندومتریوز و نازایی ارتباط مستقیمی با سیاست‌های کلان فرزندآوری در ایران دارند.

یکی از مولفه‌های اثرگذار در ابتلا به این بیماری میزان دریافت ویتامین D است که در ایران به دلیل حجاب اجباری، بسیاری از زنان و دختران از دریافت روزانه آن از طریق تابش مستقیم نور خورشید به پوست محروم هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بهشتی یکی دیگر از علل اصلی ایجاد بیماری اندومتریوز را قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا دانست و گفت ارتباط مستقیمی در کشورهای صنعتی بین میزان آلاینده‌ها و افزایش این بیماری در جامعه وجود دارد.

به گفته او، آلاینده‌های صنعتی، آلودگی هوا و زباله‌سوزی می‌تواند مقدار بسیاری دی‌اکسین را وارد هوا کند.

حتی اگر افراد دی‌اکسین را از هوا دریافت نکنند، از چربی اشباع ‌شده در گوشت و مواد غذایی و مصرف آن، این سم را به بدن خود وارد می‌کنند.

ترکیب دی‌اکسین مدت‌ها در بافت‌ها باقی می‌ماند. ثابت‌ شده است که دی‌اکسین‌ در بیماری اندومتریوز بسیار اثرگذار است.

آلودگی هوا در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران طی سال‌های اخیر به یک بحران بزرگ تبدیل شده است.

مقام‌ها، آلاینده‎‌های ناشی از دودکش کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی، دودکش وسایل نقلیه و گاز ناشی از سوخت‌‎های فسیلی را از جمله دلایل آلودگی در تهران و برخی شهرها اعلام می‌کنند.

روزنامه اعتماد به تازگی در گزارشی به نقل از دو تیم تحقیقاتی مستقل نوشت که «سوخت پر گوگرد» آلودگی هوای کلانشهرهای ایران را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش‌ها نیروگاه‌ها نه فقط در فصل‌های سرد بلکه در تابستان هم مصرف سوخت سنگین داشته‌اند.

سوخت نفت کوره یا مازوت بین ۲/۵ تا ۳/۵ درصد و گازوییل هم بین نیم تا یک درصد گوگرد دارند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، در سال ۱۴۰۱ بیش از ‌۲۶ هزار نفر در ۳۳ شهر ایران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا