ایرانسلامتی و زندگی

آخرین آمار مبتلایان و جان‌باخته‌گان کرونا؛ افزایش وضغیت قرمز به ۷ استان

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۳۲۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۲۰۲ هزار و ۵۸۴ نفر تا ظهر امروز جمعه ۳۰ خرداد خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۱۱۵ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به این ترتیب آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۹ هزار و ۵۰۷ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۲ هزار و ۸۴۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۱۶۱ هزار و ۳۸۴ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۱ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۶۷۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است.

خانم لاری همچنین گفت استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، احواز (خوزستان)، خراسان رضوی، گلستان و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

دکترفاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دیروز اعلام کرد «دختر بچه‌ای ١٠ ساله بر اثر ابتلا به کرونا در بندرعباس، جان خود را ازدست داد»

وی افزود: «این کودک بدون هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای بوده که به طور حتم مرگ او زنگ خطری در ابتلای کودکان به بیماری کووید- ۱۹ است»

علیرغم افزایش شدید مبتلایان به ویروس کرونا در ایران و بویژه استان احواز (خوزستان)، خبر می رسد که مراکز مذهبی و زیارتی این خطه، به درخواست اداره اوقاف امروز بازگشایی شده اند.

همچنین حسن اینانلو، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز امروز اعلام کرد که «استان البرز وارد پیک دوم بیماری شده و آمار بستری و مرگ و میر به طور جدی در حال افزایش است.»

از سوی دیگر  محمدرضا رضانیا، سخنگوی شورای سلامت کیش در گفتگو با ایسنا با اعلام اینکه برخی محدودیتها به خاطر افزایش آمار مبتلایان به این جزیره باز گشته تصریح کرد «برگزاری مراسم مانند عقد، عروسی، جشن تولد و عزاداری تا اطلاع ثانوی ممنوع است،»

دیروز پنجشنبه ۲۹ خرداد، کادر درمان استان هرمزگان نامه‌ای هشدارآمیز خطاب به مقامات ارشد جمهوری اسلامی نوشته و از «عدم مدیریت صحیح و علمی تصمیم گیرندگان کشوری» انتقاد کرده و نسبت به «فروپاشی سیستم درمان استان» هشدار داده بودند.

در پایان خطاب به استاندار هرمزگان گفته شده که «آنچه امروز در استان هرمزگان شاهد آن هستیم از دست رفتن جان و سلامت شهروندان مظلوم و بی گناهی است که قربانی ناآگاهی خویش و سو مدیریت تصمیم گیرندگان اجرایی هستند.»

نویسندگان نامه افزودند: «کادر درمان استان دیگر توان ادامه کار را ندارد و همچون مردم نفسهای آخر را می کشد،لذا مجدانه خواستار اجرایی شدن موارد پیشنهادی فوق هستیم ،پیش از آنکه شاهد فروپاشی سیستم درمان استان و افزایش فاجعه آمیز قربانیان باشیم.»

از سوی دیگر علیار راستگو، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز دو روز پیش اعلام کرد که به دلیل افزایش آمار مبتلایان و جان‌باخته‌گان ناشی از کووید-۱۹، محدودیت‌های مرتبط با این بیماری دوباره در این استان اعمال می‌شود.

بر اساس همین خبر، آذربایجان شرقی در حال عبور از وضعیت «بسیار متفاوت و خطرناکی» است. معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی افزایش موارد ابتلا به کرونا در این استان را ناشی از «بی‌توجهی ۹۰ درصد مردم» به مقررات بهداشتی عنوان کرده است.

با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا ۳ تن از چهره‌های پزشکی کشور به رییس جمهور درباره بازنگری روند جاری مقابله با کرونا نامه نوشتند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در نامه مشترک،  ایرج فاضل،رییس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی، محمدرضا ظفرقندی رییس کل و مصطفی معین رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، در نامه‌ای مشترک به رییس جمهور، ضمن ابراز نگرانی از اوج‌گیری مجدد کرونا و افزایش مناطق قرمز، بازنگری دولت در روند جاری را خواستار شدند.

از سوی دیگر حسن روحانی، روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد در جلسۀ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از منتقدان خود خواست که «به افزایش انتظارات جامعه دامن» نزنند و این کار را «برخلاف مصالح کشور و جامعه» دانست.

ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت ایران نیز می‌گوید شمار جان‌باختگان ایران در جنگ ایران و عراق روزانه ۶۶ نفر بود، اما در حال حاضر کرونا هر روز جان ۱۰۰ نفر را در کشور می‌گیرد.

همچنین، احسان مصطفوی، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران سه‌شنبه ۲۰ خرداد اعلام کرد که «احتمال آلودگی ۱۵ میلیون تن در کل ایران» و «حدود ۱۰ درصد آلودگی» در شهر تهران وجود دارد.

وی همچنین گفت «تاکید می‌کنم که آلوده شدن با ابتلا به شکل‌های بالینی بیماری متفاوت است و گفته می‌شود حدود یک سوم جمعیت آلوده ممکن است فرم‌های بدون علامت بیماری را داشته باشند.»

آقای مصطفوی با اعلام اینکه علت افزایش موارد کرونا در ایران طی روزهای اخیر به‌علت بازگشایی‌ها بوده است افزود، «استان‌های احواز (خوزستان)، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان استان‌هایی هستند که نسبت به سایر استان‌ها، درگیری بیشتری را با بیماری دارند.»

این در حالیست که سعید نمکی وزیر بهداشت روز دوشنبه ۱۲ خرداد با ابراز نگرانی از عادی انگاری کرونا از سوی مردم و برخی مسوولان و فشار برای برخی بازگشایی‌ها، گفت «با این روالی که اکنون می‌بینم، ما دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل خواهیم خورد.»

آقای نمکی همچنین گفته که «در روزهای اول کرونا دیدیم که پزشک و پرستاران ما با سختی کار می کنند. متاسفانه عده ای این دستاورد بزرگ را ساده انگاشتند و تصور کردند که به راحتی همه چیز مهار شد و دیگر کرونا نداریم.»

معاون کل وزارت بهداشت نیز دیروز گفت به دنبال روند ابتلا به کووید ۱۹ در استان‌های جنوبی کشور، فرضیه عدم انتقال ویروس کرونا در مناطق گرمسیری رد شده است، اما همچنان نگران تاثیر حضور افراد در فضاهای بسته هستیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا