جهانسلامتی و زندگی

تحقیق: مدت زمان مصونیت در برابر کرونا بیشتر از ۶ ماه نیست

در مطالعه ای که توسط دانشگاه آمستردام انجام شده است، یافته های مربوط به دوره‌های پس از عفونت در ۱۰ مرد بالای ۳۵ سال منتشر شده است.

این گزارش این ادعا که افراد مبتلا شده به کووید-۱۹، به خاطر  ایمنی به دست آمده، دیگر هرگز به این ویروس مبتلا نخواهند شد را رد می کند.

همچنین، این گزارش این ایده را که بسیاری از دولت ها در سراسر جهان گفته بودند کسانی که کووید-۱۹ را سپری کرده‌اند، دیگر با تهدید این بیماری روبرو نخواهند شد. بی اساس می کند.

نتیجه مطالعه با مقایسه یافته های مربوط به دوره های پس از عفونت در ۱۰ مرد بالای ۳۵ سال به مدت ۳ تا ۶ ماه انجام شد.

آنتی بادی ها نمی توانند برای مدت طولانی دوام داشته باشند

بر این اساس، مشاهده شد که ایمنی محافظتی در برابر این ویروس ها پس از ۶ ماه باقی نمی ماند و نتیجه گیری شد که آنتی بادی های ایجاد شده در برابر چنین ویروس هایی نمی توانند مدت طولانی دوام بیاورند.

طبق تحقیقات انجام شده، هر چهار نوع کرونا ویروس از نظر بیولوژیکی با یکدیگر تفاوت دارند و مشترکات کمی دارند. این تحقیقات یک بار دیگر نشان داد که تنها واکسن ضد کرونا می تواند چاره کار باشد.

از سوی دیگر  پژوهشگران اطلاعات اندکی در مورد ویروس کرونا و شیوه‌های انتقال و تکثیر آن در بدن انسان دارند. راهکارها و توصیه‌‌های آنها برای مقابله با این ویروس گاه تنها مدت کوتاهی معتبر است و تحقیق بیشتر، عکس آنها را ثابت می‌کند.

بهمن ماه سال گذشته مقامات چینی مدعی بودند که انتقال از فرد به فرد این ویروس تأیید نشده است. کمتر از شش ماه پس از آن تاریخ، بیش از پنج میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا آلوده شدند و حدود ۳۵۰ هزار نفر در پی ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزارش آلمان در هفته‌ها و ماه‌های گذشته تصورات مختلفی در مورد ویروس کرونا شکل گرفت که در مورد بسیاری از آنها تجدید نظر شده است. مثلا درمورد تأثیر ماسک صورت. پایان بهمن‌ماه مؤسسه رابرت کخ آلمان اعلام کرد که “هیچ نشانی” وجود ندارد که ثابت کند استفاده از ماسک صورت برای مقابله با ویروس کرونا مفید است.

یک مثال دیگر، اثربخشی داروی هیدروکسی کلروکین در درمان بیماری کووید۱۹ بود.

اما تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط محققان در آمریکا و سوئیس مدتی بعد نشان داد که هیدروکسی کلروکین به احتمال زیاد برای درمان کووید۱۹ مناسب نیست. برعکس: محققان در مقاله‌ای که در مجله “The Lancet”  منتشر شده می‌گویند، ترکیب این دارو ممکن است با آسیب به قلب میزان مرگ‌و‌میر را افزایش دهد. حال سازمان جهانی بهداشت هم ادامه‌ آزمایش‌ها بر روی این دارو را به حالت تعلیق در آورده است.

یک موضوع بحث‌برانگیز دیگر تأثیر تابستان بر پاندمی کرونا است. آیا این بیماری همه‌گیر هم مانند موج آنفولانزا در ماه‌های تابستان فروکش خواهد کرد؟ الکساندر ککول، ویروس‌شناس آلمانی، بهمن‌‌ماه گذشته در مصاحبه‌ای ابراز امیدواری کرد که تابستان “بهترین متحد ما” علیه ویروس کرونا خواهد بود.

کارشناسان دیگری هم موافق نظر او بودند: گرما، نور ماوراء بنفش خورشید می‌توانند ویروس را ضعیف کند و از آن مهم‌تر، رفتارهای اجتماعی و گذران وقت بیشتری در محیط‌ باز خارج از خانه در فصول گرم سال می‌تواند به کاهش خطر عفونت کمک کند.

اما حال نتیجه مطالعه جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه پرینستون صورت گرفته، نشان می‌دهد که هوای گرم تأثیری چندانی در جلوگیری از گسترش ویروس ندارد.

یک مورد دیگر نیز تأثیر نیکوتین و سیگار کشیدن در ابتلا به ویروس کرونا بود. اردیبهشت‌ماه پژوهشگران اعلام کردند، افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید۱۹ هستند. گروهی از پژوهشگران فرانسوی اما با تحقیقی در مورد اثرات محافظتی احتمالی نیكوتین در برابر عفونت کووید۱۹همه را شگفت زده كردند.

یک مطالعه دیگر در اسپانیا نشان داد که آمار ابتلا به ویروس کرونا در افراد سیگاری به طرز چشمگیری کمتر است. اما محققان آزمایشگاه Cold Spring Harbour در نیویورک می‌گویند، افراد سیگاری در صورت آلودگی به کرونا به موارد شدیدتری از کووید۱۹ و سایر عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های ریوی مبتلا می‌شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا