آذربایجاناجتماعیسیاست

آذربایجان «روز پیروزی» را جشن می گیرد

راهپیمایی گسترده ای به مناسبت ۸ نوامبر (۱۷ آبان)، روز پیروزی در باکو پایتخت آذربایجان برگزار می شود و ده ها هزار نفر در این اقدام شرکت می کنند.

راهپیمایی گسترده ای به مناسبت ۸ نوامبر، روز پیروزی در باکو پایتخت آذربایجان برگزار می شود و ده ها هزار نفر در این اقدام که با همراهی یک ارکستر نظامی آغاز شد، شرکت می کنند.

راهپیمایان پرچم آذربایجان را در دست دارند. این راهپیمایی با حضور نظامیانی که پرچم جمهوری آذربایجان را به طول ۴۷۰ متر بر دوش دارند همراهی می شود.

اولین سالگرد پیروزی بزرگ در قره باغ در شهرها و روستاهای آذربایجان جشن گرفته می شود. مردم به کوی شهدا سرازیر می شوند و برای روح کسانی که در راه میهن جان باخته اند دعا می کنند. خیابان ها، بالکن ها و نمای ساختمان ها با پرچم آذربایجان تزئین شده است.

همچنین دعای شکرگزاری در مسجد گوهر آقا شهرستان شوشا در روز پیروزی برگزار شد.

لازم به ذکر است که الهام علی اف رئیس جمهور و مهربان علی‌یئوا، معاون اول رئیس جمهور روز پیروزی را در شوشا جشن می گیرند و رئیس جمهور و همسرش روز گذشته عازم شوشا شدند.

در نتیجه جنگ ۴۴ روزه که در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد، آذربایجان کنترل مناطق خود از جمله شوشا را که نزدیک به ۳۰ سال تحت اشغال بود، به دست گرفت و نیروهای حافظ صلح روسیه در کریدور قره باغ و لاچین مستقر شدند.

پایان جنگ در ۱۰ نوامبر سال گذشته با بیانیه سه جانبه رهبران آذربایجان، روسیه و ارمنستان اعلام شد. با این حال، در طول ۱۲ ماه گذشته، موضوع باز کردن ارتباطات پیش بینی شده در بیانیه ۱۰ نوامبر همچنان بحث برانگیز است.

تنش در امتداد مرز بین دو طرف در سال گذشته تشدید شده است. با این حال، برخی از تحلیلگران معتقدند که پس از جنگ ۴۴ روزه، موازنه قوا و وضعیت موجود در منطقه تغییر کرده است که چشم اندازهای جدیدی را برای همکاری باز می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا