جهان

آرمن سرکیسیان از روسیه و ترکیه خواست برای جلوگیری از آنچه «سوریه‌ای دیگر» در مناقشه بر سر قره‌باغ عنوان کرده، دخالت نکنند

حمایت‌های ترکیه از جمهوری آذربایجان برای آزادسازی مناطق اشغالی خود، مقامات سیاسی-نظامی ارمنستان را در بن‌بست قرار داده است.

مقامات ارمنستان برای توقف حمایت‌های ترکیه از آذربایجان، اتهاماتی پیش کشیده‌اند که هیچ کدام نه با واقعیت موجود همخوانی دارد و نه برای این اتهامات سندی ارایه کرده‌اند. از جمله اتهاماتی که آرمن سرکیسیان، رئیس جمهوری این کشور به ترکیه وارد کرده، این است که گویا حمایت ترکیه از آذربایجان، منطقه جنوب قفقاز را «بی ثبات» کرده است.

در مقابل، هم مقامات ترکیه و هم آذربایجان اعلام کرده‌اند که منشأ بی‌ثباتی در منطقه جنوب قفقاز سیاست توسعه‌طلبانه و اشغالگری ارمنستان است و اشغال قره‌باغ و ۷ استان دیگر آذربایجان از سوی این کشور سند این بی‌ثباتی است. و تا زمانی که این اشغال پایان نیابد ثبات نیز در این منطقه حکم نخواهد راند.

اتهامات بی‌اساس ارمنستان به ترکیه، به لحاظ جهان‌بینی سیاسی این کشور و دشمنی آن با جهان ترک اگر چه قابل درک است ولی نکته قابل توجه دیگر این است که این کشور از متفق و حامی دیرینه خود، روسیه نیز خواسته که در مناقشه قره‌باغ دخالت نکند.

آرمن سرکیسیان از روسیه که با ایروان پیمان دفاع جمعی نیز امضاء کرده، خواست تا برای جلوگیری از شکل گیری آنچه «سوریه ای دیگر» در مناقشه بر سر قره‌باغ عنوان کرده، دخالت نکند.

آرمن سرکیسیان مشخص نکرده که روسیه چگونه از آذربایجان در جنگ قره باغ حمایت می‌کند. این در حالیست که تقریباً کل تجهیزات نظامی ارمنستان یا اهدایی روسیه هستند و با با وام‌های روسیه به ارمنستان تهیه شده‌اند. همچنین، از آغاز عملیات ارتش آذربایجان برای بازپس گیری مناطق اشغالی خود، ارسال بی وقفه تسلیحات از سوی روسیه به تیتر هر روز رسانه‌ها درآمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا