آذربایجانتحلیل و گزارش

آزادراه تبریز-سهند در دست انداز وعده‌ها

وعدۀ افتتاحِ آزادراه بیست و دو کیلومتریِ تبریز – سهند پس از سپری شدن  ۱۴سال همچنان در پیچ و خم اما و اگرها ادامه دارد.

استاندار نیز تنها به اظهار امیدواری نسبت به بهره برداری از این پروژه تا پایان سال جاری بسنده کرد!

 

به گزارش روزنامه مهد تمدن، عملیات اجرایی این آزادراه در سال ۸۴ آغاز شد. این محور ارتباطی که زمان سفر در مسیر ۴۵ دقیقه‌ای سهند-تبریز را به کم تر از یک‌سوم و به ۱۵ دقیقه کاهش می دهد، مانند بسیاری از پروژه‌های عمرانیِ دیگر، با مشکلات مالی مواجه شده و حالا چهارده سال می شود که نیمه ‌تمام مانده است.

شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری جنوب تبریز و متصل به شهر اسکو، به عنوان یکی از نخستین شهرهای جدید کشور، از حدود دو دهه قبل میزبان جمعیت سرریز کلانشهر تبریز شده و به دلیل تردد روزانه حجم زیادی از ساکنان این شهر به تبریز به منظور اشتغال، سرعت بخشی به اجرای این طرح همواره احساس شده و مورد تاکید بوده است.


 

مرور همۀ وعده ها
این پروژه ابتدا قرار بود ظرف سه سال به پایان برسد اما نه‌ تنها عمر دولت نهم به افتتاح آن کفاف نداد بلکه تحقق آن در پایان عمر دولت دهم یعنی تا سال ۹۲ نیز محقق نشد.

یک سال بعد از آغازبکار دولت یازدهم بود که عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی در بازدیدی از شهر سهند، از تکمیل آزادراه سهند ـ تبریز طی مدت یک‌ سال خبر داد. با توجه به وعده آخوندی، اردیبهشت سال ۹۴ و در جریان سفر استانی دولت به آذربایجان شرقی بسیاری از ساکنان سهند و همچنین شهروندان تبریزی در انتظار اتمام و افتتاح این پروژه بودند اما این وعده عملی نشد.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور ایران اما در نشست خبری پایان سفر استانی خود در سال ۹۴، به مصوبۀ دولت در خصوص شتاب گرفتن اجرای آزادراه تبریز – سهند اشاره کرد و از اتمام این پروژه تا پایان سال ۹۵ خبر داد.

اسماعیل جبارزاده استاندار اسبق آذربایجان شرقی هم در سال ۹۴ در جمع فرمانداران استان بر همین موضوع تاکید کرد و گفت: آزادراه تبریز ـ سهند تا پایان سال ۹۵ افتتاح خواهد شد.

وعده های پی در پی وزرا، معاونان وزیر، استانداران و مدیران کل راه و شهرسازیِ فعلی و قبلیِ آذربایجان شرقی، در ماه ها و سال های بعد نیز ادامه یافت و در تازه ترین وعده، استاندار کنونی آذربایجان شرقی در جریان بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در دی پارسال، گفته بود که این پروژه تا شهریور ۹۸ افتتاح خواهد شد اما حالا، شهریور به پایان رسیده و مهر ۹۸ هم در سراشیبیِ پایانی قرار گرفته و هنوز مسئولان، مُهر تمدید بر روی وعده های قبلی خود می‌زنند.

 

آزادراه پایان امسال به مقصد می رسد
استاندار آذربایجان ‌شرقی که شنبۀ این هفته در معیت مسعود پزشکیان نماینده تبریز و نائب رئیس مجلس، در محل اجرای این آزادراه حاضر شده بود و از روند اجرایی و پیشرفت فیزیکی پروژه بازدید می کرد، گفت که آزادراه تبریز- سهند از مهم‌ترین و اولویت‌دارترین پروژه‌های استان است و امیدوارم این پروژه تا پایان سال جاری بهره‌برداری شود.

محمدرضا پورمحمدی بر تسریع در اتمام عملیات اجرایی پروژه تاکید کرد و با بیان اینکه بهره‌برداری از این آزادراه یکی از مطالبه های اصلی ساکنان شهر سهند است، خاطرنشان کرد: این آزادراه نقش بسیار موثری در کاهش مدت زمان سفر و دسترسی شهرهای منطقه به مرکز استان خواهد داشت.

در جلسه ای که با حضور مسئولان در محل کارگاه اصلی پروژه آزادراه تبریز – سهند هم برگزار شد، اتمام عملیات نصب پل اندیشه تا پایان آبان سال جاری به تصویب رسید. همچنین پرداخت مبلغ ۳۰ میلیارد تومان از محل سهم شرکت‌ شهرهای جدید به پیمانکار تا یک هفته آتی، دیگر مصوبه جلسه مزبور بود.

سهندی ها چه می گویند؟
در همین حال ساکنان شهر سهند از تعویق در افتتاح آزادراه تبریز – سهند اظهار گِله کرده و توجه جدی مسئولان به این پروژه مهم را می خواهند.

یکی از شهروند سهند در این خصوص گفت: ما اهالی سهند از رسانه ها تقاضا داریم پیگیری های مکرر خود در مورد به سرانجام رسیدن این پروژه را از استاندار آذربایجان شرقی و مسئولان شهر سهند پیگیری کنند، بلکه تا فصل زمستان حداقل یکی از مسیرهای رفت یا برگشت افتتاح شده و به زیر ترافیک برود.

او که نخواست نامش ذکر شود، افزود: ترافیک، افزایش ضریب تصادف و تلف شدن زمان مردم از جمله مشکلات مسیر فعلی تبریز-سهند است که با افتتاح آزادراه یا دستکم یک لاین از آن تا زمستان می تواند بخشی از این مشکلات را کاهش دهد.

با توجه به جمعیت ۱۳۵ هزار نفری شهر سهند، این طرح در زمره اولویت های طرح های توسعه استان قرار گرفته است اما به علت تاخیر طولانی در بهره برداری از آن، پروژه آزادراه تبریز – سهند گویا به مطالبه دست نیافتنی و دور و درازِ مردم منطقه تبدیل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا