جهانخاورمیانهسیاست

آمریکا؛ روند کاهش حضور نظامی در خاورمیانه با ضعیف شدن ایران

ایالات متحده در حال خارج کردن سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت از عربستان سعودی است. پیش از این دو اسکادارن جت‌های جنگنده آمریکا نیز  منطقه را ترک کرده بودند

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت به اسوشیتدپرس گفته است، ایالات متحده دو سامانه‌ ضد‌موشکی پاتریوت، تعدادی از جنگنده‌های خود  و شماری از پرسنل نظامی این کشور را از عربستان سعودی خارج می‌کند.

به کزارش اسوشیتدپرس این مقام آمریکایی گفته است، دو سامانه‌ ضدموشکی پاتریوت دیگر که در پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» در مرکز عربستان سعودی مستقر هستند به همراه سایر سیستم‌های دفاع هوایی و جنگنده‌ها همچنان در این کشور باقی خواهند ماند.

حمله موشکی به دو تأسیسات نفتی متعلق به شرکت آرامکو در خاک عربستان سعودی در ۲۳ شهریور باعث شد تا آمریکا به این کشور سامانه های دفاع موشکی و سایر تجهیزات نظامی بفرستد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت به نقل از چند مقام آمریکایی خبر داده است پنتاگون همچنین به زودی کاهش حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج را مد نظر قرار می‌دهد.

در گزارش روزنامه وال استریت ژورنال در این باره آمده است که این تصمیم ایالات متحده می‌تواند به مثابه پایان تقویت نظامی عربستان در مقابل ایران تلقی شود.

وال استریت ژورنال نوشت که مقامات آمریکایی معتقدند که از یک سو استقرار نظامی آمریکا برای بازداشتن ایران که همراه با  کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس همراه بود، تهران را غافلگیر کرد. از سوی دیگر، ایران درگیر مشکل گسترش شیوع ویروس کرونا است.

بر اساس این گزارش،  تصمیم ایالات متحده برای خارج کردن سامانه ضدموشکی پاتریوت از عربستان سعودی به این دلیل است که «ارزیابی برخی مقام‌های آمریکایی حاکی از آن است که تهران دیگر تهدیدی فوری برای منافع استراتژیک آمریکا به شمار نمی‌رود»

از سوی دیگر برنامه ریزان پنتاگون معتقدند که «منابع نظامی محدود ایالات متحده که کشتی های جنگی و سامانه های موشکی پاتریوت جزو این محدودیتها هستند، باید به سایر اولویت‌ها از جمله تلاش برای مقابله با گسترش نفوذ نظامی چین در آسیا اختصاص یابد.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا